روز جهانی محیط زیست 2020

غذایی که میخوریم، هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می نوشیم و هر آنچه داریم و ساخته دست بشر است از طبیعت گرفته شده . علیرغم تمام گشاده دستی که طبیعت با انسان دارد، ما هنوز با طبیعت به درستی رفتار نمی کنیم.

موضوع سال 2020 روز جهانی محیط زیست “تنوع زیستی است و ما این روز را طوری سپری می کنیم که بشر تجربه جدیدی را می گذارند. محدود شدن زندگی انسان. در چند ماه گذشته میلیارها انسان حبس خانگی را تجربه کردند. این حبس در پی بهره برداری ناعادلانه از تنوع زیستی شکل گرفت. تغذیه نابخردانه ای ازگونه ای از حیات وحش (خفاش) در گوشه ای از جهان باعث تولد بیماری ناشناخته شد که به سرعت توسط انسان ها در تمامی جهان گسترش یافت.

طبیعت این بار نه با بلایای طبیعی بلکه با ذره ای بسیار کوچک، قدرت خود را به انسان ها در سراسر جهان نشان داد. تغییر رویه زندگی میلیاردها انسان در سراسر کره خاکی، ترس از جامعه و زندگی جمعی، خزیدن و ماندن در  خانه ها بخش کوچکی از هراس انسان از واکنش طبیعت بود.

اقدامات انسانی از جمله جنگل زدایی، تجاوز به زیستگاه های طبیعی، شکار، گسترش کشاورزی، کمک به تشدید تغییرات آب و هوایی و غیره باعث از بین رفتن تنوع زیستی گردیده و این نابودی پیامدهای جبران ناپذیری را در پی دارد. مانند فروپاشی سیستم های غذایی و بهداشتی.

در حال حاضر یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در سراسر جهان در معرض انقراض قرار دارند. اگر در رفتار خود با طبیعت تغییری ایجاد نکنیم شاهد فروپاشی بیشتر زمین خواهیم بود. ما نیاز داریم تا هرچه سریعتر اقدامات جدی را برای ترمیم زیستگاه ها و اکوسیستم های تخریب شده و نابود شده برای تامین آب و تنوع زیستی، تقویت امنیت غذایی و مقابله با بحران اقلیمی برداریم.

هر فرد در هر گوشه ای از جهان می تواند کاری برای حفظ طبیعت و تنوع زیستی انجام دهد. از کوچک بودن کارها ناامید نشویم. کارهای کوچک در ابعاد وسیع می توانند تاثیرات بزرگی را شکل دهند.

شهره صدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *