افزایش سرسام آور قیمت آب در بنگلور

شهره صدری- بنگلور هندوستان از ابتدای سالجاری میلادی و ماه‌ها قبل از اوج تابستان، با کمبود شدید آب مواجه است . بسیاری از ساکنان «دره سیلیکون هند» مجبود به جیره‌بندی آب شده اند و تقریباً دو برابر قیمت معمول برای تامین نیازهای آب روزانه‌شان می پردازند.

باران‌های موسمی ضعیف جنوب غربی باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش سطح آب در مخازن حوضه رودخانه کووری شده است که این شهر جنوب هند را تغذیه می‌کند، جایی که تقریباً 14 میلیون نفر و هزاران شرکت فناوری اطلاعات و استارت‌آپ زندگی می‌کنند.

این امر باعث می شود که ساکنان شهر حتی قبل از شروع اوج تابستان، قیمت های گزافی را برای تانکرهای آب بپردازند.

به گزارش رویترز و بر اساس مصاحبه با ده ها مشتری، دلالان تانکرهای آب از ساکنان برخی از بخش های بنگلور تا 2000 روپیه (24.11 دلار) برای یک تانکر 12000 لیتری دریافت می کنند. این درحالی است که قیمت آب در ماه قبل 1200 روپیه (14.47 دلار) برای این میزان آب بوده است.

سانتوش یکی از ساکنان هوراماوو، در شمال بنگلور، گفت: “اکنون باید دو روز قبل تانکرهای آب رزرو کنیم، گیاهان من در حال مرگ هستند و من دسترسی به حمام مانند قبل ندارم.”

وضعیت آب ممکن است در ماه های آینده بدتر شود. یکی دیگر از ساکنان بنگلور گفت: نگرانی من این است که علیرغم پرداخت هزینه، فروشندگان تانکر به دلیل کمبود آب زیرزمینی دیگر آب تحویل نمی دهند.

تامین آب بنگلور بیشتر از رودخانه کووری است که سرچمشه آن در ناحیه تالاکاوری و ایالت اصلی شهر کارتاناکا قرار دارد. با توجه به کمبود آب در این اداره تامین آب و فاضلاب بنگلور درخواست تامین آب بیشتری را از رودخانه کووری کرده است، ولی دولت کارناتاکا پاسخی به آنها نداده است.

در حالیکه شهر بنگلور برای تکمیل منابع آب خود در ماه های اوج گرما در تابستان به منابع آب زیرزمینی و تامین آب از طریق تانکرها متکی است، امسال گزارش های اولیه حاکی از کمبود آب از مجتمع های ساختمانی در بسیاری از نقاط شهر منتشر شده است.

مجتمع های مسکونی بزرگ از ساکنان می خواهند تا مصرف آب را کاهش دهند و برخی از مدیران ساختمان ها قیمت آب را افزایش داده اند تا هزینه های بالا را جبران کنند.

یکی از ساکنان بنگلور به خبرنگار رویترز گفت: فروشندگان قیمت ها را تعیین می کنند، هیچ مقرراتی وجود ندارد و امسال قیمت ها را افزایش داده اند.

توسعه سریع

توسعه سریع بنگلور که زمانی به دلیل آب و هوای معتدلش “باغ شهر” و “بهشت بازنشستگان” نامیده می شد، هزینه زیادی برای محیط زیست داشته است.

طبق مطالعات موسسه علوم هند طی چهار دهه گذشته، شهر 79 درصد از بدنه های آبی و 88 درصد از پوشش سبز را از دست داده است، در حالی که مناطق پوشیده از بتن 11 برابر افزایش یافته است.

تی وی راماچاندرا، رئیس گروه تحقیقات انرژی و تالاب های موسسه علوم هند، گفت که افزایش مناطق پوشیده از بتن و کاهش مناطق سبز مانند جنگل ها از شارژ مجدد آب های زیرزمینی جلوگیری می کند.

یکی از شهرهای هند که سریع‌ترین رشد را دارد، بنگلور است که به دلیل زیرساخت‌های ضعیف و ازدحام بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است.

ساندیپ آنیرودان، بنیانگذار گروه فعال ائتلاف برای امنیت آب، گفت: “بنگالور الگویی برای خرابی شهری است.”

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *