رنج زنان به طور نامتناسب از ویرانی های خشکسالی و بیابان زایی

شهره صدری – زنان تقریبا نیمی از نیروی کار کشاورزی جهان را تشکیل می‌دهند، اما شیوه‌های تبعیض آمیز مربوط به مالکیت زمین، دسترسی به اعتبار، دستمزد برابر و تصمیم‌گیری اغلب مانع مشارکت فعال آنها در حفظ سلامت زمین می‌شود.

طبق گزارش کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی (UNCCD)، امروزه از هر پنج مالک زمین در سراسر جهان کمتر از یک نفر زن هستند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی گفته بود: «حقوق برابر زمین هم از زمین محافظت می کند و هم برابری جنسیتی را ارتقا می دهد. ما برای بقای خود به زمین وابسته هستیم، اما با آن مانند خاک رفتار می کنیم».

دبیرکل سازمان ملل در ماه ژوئن در مجمع سازمان ملل گفت: “کشاورزی ناپایدار 100 برابر سریعتر از آنچه فرآیند طبیعی می تواند خاک را احیا کند، آن را فرسایش می دهد و تا 40 درصد از زمین های سیاره ما در حال حاضر تخریب شده است، تولید مواد غذایی را به خطر می اندازد، تنوع زیستی را تهدید می کند و بحران آب و هوا را تشدید می کند.”

به گفته وی این بیشتر به زنان و دختران ضربه می زند. آنها به طور نامتناسبی از کمبود غذا، کمبود آب و مهاجرت اجباری ناشی از بدرفتاری ما با زمین رنج می برند، با این حال کمترین کنترل را دارند.

دبیر کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی در روز جهانی مبارزه با بیابان زایی گفت: «در صورت دسترسی برابر، زنان و دختران می توانند بهره وری کشاورزی را افزایش دهند، زمین را احیا کنند و در برابر خشکسالی مقاومت کنند».

در واقع زمانی که زنان کشاورز مالکیت زمین‌های خود را داشته باشند، رشد بیشتری می‌کنند و همچنین کشورهایشان نیز رشد می‌کنند. تقویت زمین و حقوق مالکیت زنان، امنیت غذایی را افزایش می دهد و سوءتغذیه را کاهش می دهد.

به گفته دبیر UNCCD، حل نابرابری های جنسیتی به تنهایی کارساز نیست.  اگر اطمینان حاصل کنیم که زنان به طور کامل قادر به استفاده از توانایی ها، دانش، استعدادها و پتانسیل رهبری خود هستند، جوامع ما به سادگی وضعیت بهتری خواهند داشت. در واقع آنچه ما فاقد آن هستیم، تصمیمات و اقدامات سیاستی است که نقش زنان را در مدیریت زمین به رسمیت می شناسد. ما باید تمام تلاش خود را برای رفع موانع مشارکت زنان در تصمیم‌گیری انجام دهیم.

ابراهیم تیاو، دبیر اجرایی UNCCD گفت که هدف این روز بیابان زدایی و خشکسالی بسیج جامعه بین المللی در این جهت است.

او گفت: «از بین تمام نابرابری‌های جنسیتی که در جهان تجربه می‌کنیم، عدم تعادل در دسترسی زنان به زمین‌های حاصلخیز احتمالاً تکان‌دهنده‌ترین است. در هر گوشه از جهان، پر کردن این شکاف جنسیتی یک کار ناتمام باقی مانده است.»

منبع: سایت خبری سازمان ملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *