همدان در میانه بحران تامین آب

شهره صدری- با اتمام آب سد اکباتان، توزیع آب همدان دچار مشکل جدی شده و کار به قطعی آب رسیده است. مشکلی که مطمئنا از مدتها پیش قابل پیش بینی بود ولی مدیریت مناسبی از سوی وزارت نیرو برای حل بحران پیش از وقوع انجام نشد.

بیش از 10 روز است که آب همدان قطع است. وضعیت آبرسانی به مردم نابسامان است و مردم بطور جدی از عملکرد مسئولین و قطعی آب گلایه دارند.

حمید عزیزی، سخنگوی صنعت آب در استان همدان با اشاره به اینکه ۹۰۰ لیتر در ثانیه از منابع آب سطحی شهر همدان از مدار بهره برداری خارج شده است، اظهارکرد: در حال حاضر تصفیه خانه شهید بهشتی از مدار بهره‌برداری خارج شده و فقط تصفیه خانه اکباتان فعال است.

عزیزی گفت: 50 درصد از منابع آب تولیدی همدان را از دست داده ایم و تا ذخیره بعدی سد اکباتان امکان استفاده از این سد را نداریم.

سخنگوی صنعت آب در استان همدان در توضیح شرایط قطعی آب در همدان گفت:  با توجه به کاهش فشار شبانه در همدان برای مدیریت فشار تاکید کرد چون می دانستیم با کم آبی مواجه هستیم، به صورت اضطراری شروع به حفر چاه در سایت آق‌حصار کردیم به طوریکه در دی ماه سه حلقه چاه و چند روز گذشته هم بیش از سه حلقه دیگر چاه حفر شد.

عزیزی بیان کرد: ۲۵۰ لیتر درثانیه در منطقه شمالی و جنوبی آق‌حصار با ۸ کیلومتر خط اتصال توانستیم به شبکه وصل کنیم و دو حلقه چاه دیگر در حال حفاری است که وارد وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. برنامه داریم چهار حلقه دیگر نیز حفاری کنیم.

ولی سخنگوی صنعت آب همدان هیچ اشاره ای به حجم تقریبی چاه های عمیق حفاری شده نکرد. مشخص نیست این چاه ها تا چه مدت می توانند بخشی از مشکل قطعی آب در همدان و نه همه آن را حل کنند.

عزیزی همچنین درباره آبرسانی سیار توسط تانکرها، عنوان کرد: این آب‌ها از منابع مطمئن شرکت آب و فاضلاب تأمین شده و از طریق تانکرهایی که توسط شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور به همدان اعزام شده اند در نقاط مختلفی که مشکل آب دارند توزیع می‌شود.

اما پرسش مهم این است چرا طرح آبرسانی به همدان از سال 1383 و به مدت 17 سال به پایان نرسیده است؟
طرح آبرسانی به همدان با خط انتقال به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح تامین آب بلند مدت شهر همدان و شهر‌ها و روستا‌های مسیر در دستور کار قرار دارد.

17 سال پیش قرار شد  تا از سد تالوار خط انتقال آبی به همدان کشیده شود. ولی در این 17 سال پروژه تنها 40 درصد پیشرفت داشته است. سد مخزنی تالوار در ۱۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان و ۵۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیجار، در محدوده کوه چنگ الماس، در مرز سه استان همدان، زنجان و کردستان بر روی رودخانه تالوار قرار گرفته است.

وزیر نیرو از سرعت گرفتن عملیات اجرایی این خط انتقال آب خبر داد و گفت: بر اساس گزارشات مهندسان و متخصصین پروژه، انشاالله شاهد افتتاح فاز اول آن طی دو یا سه هفته آینده هستیم تا بتوانیم آب همدان را به طور کامل تامین کنیم.

پرسش مهم همیشگی در مدیریت های کشور این است : چرا تا یک مشکل به بحران تبدیل نمی شود، مسئولین اقدامی انجام نمی دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *