سازوکار همکاری بین استان ها در چین برای بهبود کیفیت آب

شهره صدری – چین برای همکاری بین منطقه ای بین استان های خود برای بهبود کیفیت آب سازوکاری را از سال 2016 معرفی کرده است. در این سازوکار ذینفعان بالادست رودخانه‌ها به بهبود کیفیت آب در پایین دست تشویق میشوند و در ازای تلاش‌هایشان سود زیادی را دریافت می‌کنند.

یک نمونه از اجرای این سازوکار در استان شاندونگ و همسایه آن، استان هنان است. رودخانه زرد از هر دو می گذرد، هنان در بالادست و شاندونگ در پایین دست رودخانه زرد واقع شده است.

طبق این مکانیسم، اگر هنان در بالادست به بهبود کیفیت آب در پایین دست شاندونگ کمک کند، شاندونگ برای تلاش‌هایش به هنان پول می‌پردازد. اگر کیفیت آب در شاندونگ کاهش یابد، هنان باید هزینه آلودگی آب را پرداخت می کند.

در ماه ژوئیه، شاندونگ 126 میلیون یوان  معادل 18.7 میلیون دلار، به عنوان غرامت به هنان پرداخت کرد. این غرامت به عنوان جبران خسارت زیست محیطی برای بهبود آب کیفیت رودخانه زرد که از استان می گذرد پرداخت گردید.

بر اساس قراردادی که در آوریل سال گذشته امضا شد، استان شاندونگ موافقت کرد در صورتی که کیفیت آب در رودخانه زرد در یک سال نسبت به سطح فعلی آن که درجه 3 است بهبود پبدا کند، 60 میلیون یوان به استان هنان در بالادست رودخانه بپردازد. سطوح کیفی رودخانه ها در چین دارای 5 سطح است.

شاندونگ همچنین موافقت کرده است به ازای هر یک درصد کاهش در تراکم سالانه آلاینده‌های اصلی ورودی به رودخانه زرد، با سقف 40 میلیون یوان، یک میلیون یوان به هنان بپردازد.

در مقابل، هنان موافقت کرده است که به ازای هر سطح کاهش کیفیت آب و هر درصد افزایش آلاینده ها، همان مبلغ را به شاندونگ بپردازد.

با وجود پرداخت هنگفت غرامت، یوان پیکوان ، معاون اداره امور مالی استان شاندونگ، در کنفرانس خبری اخیر تاکید کرد که شاندونگ نیز یک ذینفع است.

او گفت: ” در دو سال گذشته، کیفیت آب رودخانه زرد وارد شده به استان شاندونگ در درجه دوم باقی مانده و حتی اندکی از آن بالاتر رفته است. “به عنوان ذینفع، ما 126 میلیون یوان غرامت زیست محیطی را به عنوان بخشی از تلاش ها برای آغاز مرحله جدید به هنان انتقال دادیم، جایی که دو استان تلاش های هماهنگ برای حفظ رودخانه زرد انجام می دهند.”

حوضه رودخانه زرد یکی از 13 حوضه رودخانه متقابل منطقه ای است که مکانیسم جبران زیست محیطی در آن اجرا شده است. به گفته وزارت محیط زیست و محیط زیست، در مجموع، 18 منطقه استانی در مکانیسم درگیر هستند.

در این بیانیه آمده است که 13 منطقه استانی، از جمله استان های شاندونگ و جیانگشی، مکانیسم رودخانه های تحت صلاحیت خود را معرفی کرده اند.

این مکانیسم در سال 2011 بر روی رودخانه شیان، که از استان آنهویی به استان ژجیانگ می‌رود، اجرا شد. به لطف این مکانیسم، کیفیت آب برای سال‌ها در درجه دوم یا بالاتر از آن باقی مانده است، به این معنی که مردم اکنون می‌توانند مستقیماً از رودخانه برای آشامیدن آب ببرند.

در اواخر سال 2016، وزارت مالیات، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت وقت حفاظت محیط زیست دستورالعملی را به امید گسترش این سازوکار به ادارات آب فرامنطقه‌ای در سراسر کشور صادر کردند.

در این دستورالعمل آمده است که “وسیله مهمی برای ایجاد انگیزه در مناطق بالادست و پایین دست برای ارتقاء مشترک حفاظت از محیط زیست و حاکمیت” شکل گرفته است.

گه ویان ، یکی از مقامات ارشد اداره  محیط زیست استان شاندونگ، گفت که تمام آب های منطقه ای استان تا سپتامبر سال گذشته تحت پوشش مکانیسم جبران خسارت قرار گرفته اند و تا ماه مه، 324 میلیون یوان به صورت اکولوژیکی در نظر گرفته شده است. غرامت تحت این مکانیسم پرداخت شده بود و 217 میلیون آن توسط ذینفعان پایین دستی به همسایگان بالادست پرداخت شده بود.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت آب در این حوضه های رودخانه ای به طور کلی در دو حوزه بالادست و پایین دست بهبود یافته است.

گه ویان گفت که داده‌های سال 2021 ایستگاه‌های پایش ملی نشان می‌دهد که کیفیت آب به نسبت داده های کیفی در سال 2020 13.1 درصد افزایش کیفیت را نشان میدهدو از سایر مناطق در سطح استان پیشی گرفته است.

گوو شین، رئیس شهرستان ویشان شاندونگ، محل زندگی دریاچه نانسی، بزرگترین دریاچه آب شیرین در شمال چین، به خوبی از مزایای عظیم این مکانیسم بهره برده است.

وی گفت که این شهرستان قبلاً کنترل کمی بر کیفیت آب داشت زیرا تعداد زیادی از رودخانه ها به دریاچه تخلیه می شود و برای حفظ کیفیت دریاچه مسئولین شهرستان تحت فشار زیادی قرار داشتند.

او گفت: این مکانیسم در ارتقای بهبود پایدار محیطی در کل حوضه بسیار مهم است. این نه تنها به مناطق بالادست و پایین دست برای کنترل آلودگی انگیزه می دهد، بلکه شکل گیری یک سیستم حاکمیت زیست محیطی بلندمدت را در کل حوضه تسریع می بخشد.

وی گفت: شهرستان های بالادست با بهره مندی فراوان از بهبود آب مستحق جبران معقول هستند و ما نیز حاضر به پرداخت هستیم.

این شهرستان 10.6 میلیون یوان به مناطق بالادست پرداخت کرده است. وی افزود: بدون این سازوکار، ما باید هزینه بیشتری برای مدیریت آلودگی آب می پرداختیم .

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *