درخواست تمدید آتش بس در یمن برای جلوگیری از رخداد فاجعه گرسنگی

شهره صدری – آتش بس دو ماهه در یمن قرار است روز چهارشنبه منقضی شود و درخواست ها برای پایان دادن به “چرخه خشونت و رنج” را افزایش داده است.

مؤسسه خیریه بین‌المللی آکسفام از طرف‌های درگیر در یمن خواسته است که آتش‌بس دو ماهه را تمدید کنند و از آنها خواسته است تا برای جلوگیری از رخداد «  فاجعه‌ گرسنگی » در این کشور جنگ‌زده با یکدیگر همکاری کنند.

آکسفام روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمدید آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل برای میلیون‌ها یمنی که از کمبود خدمات اولیه و افزایش قیمت مواد غذایی و سایر کالاها رنج می‌برند، ضروری است.

فران پویگ، مدیر خیریه یمن گفت که آتش بس باعث ایجاد احساس امیدواری شده است که می تواند چرخه جنگ و رنج مردم را در یمن بشکند”.

پوگ گفت: « اگر می‌خواهیم از خطر گرسنگی شدید میلیون‌ها یمنی جلوگیری کنیم، باید از فرصت برای تمدید آتش‌بس و تلاش برای صلح پایدار استفاده کرد.»

تمام گروه های امدادی که در یمن کار می کنند به درخواست آکسفام پیوستند و در بیانیه ای مشترک خطاب به طرف های درگیر گفتند که “هدیه زندگی بهتر برای مردم یمن در دستان شماست“.

این آتش بس اولین آتش بس سراسری در شش سال گذشته از جنگ داخلی یمن بوده است.

در هفته‌های اخیر، هانس گراندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن، تلاش‌ها را برای تمدید آتش‌بس افزایش داده است.

با این حال، تلاش‌های گراندبرگ به دلیل امتناع حوثی‌ها از رفع محاصره زمینی شهر تعز، سومین شهر بزرگ یمن که عمدتاً تحت کنترل دولت است، متوقف شده است.

مفاد این آتش بس شامل بازگشایی جاده های اطراف تعز، برقراری دو پرواز تجاری در هفته بین صنعا و اردن و مصر و همچنین اجازه ورود 18 کشتی حامل سوخت به بندر حدیده بود. هر دو صنعا و حدیده تحت کنترل شورشیان هستند.

در جریان آتش بس که در اوایل آوریل آغاز شد، جنگ، حملات هوایی و بمباران کاهش یافت و شورشیان حملات فرامرزی خود را به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو ستون اصلی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، متوقف کردند.

سازمان ملل تخمین می زند که تا اواخر سال 2021 بیش از 377000 نفر بر اثر درگیری ها جان خود را از دست داده اند و افزود که جنگ یمن باعث بدترین بحران انسانی در جهان شده است.

سازمان ملل همچنین هشدار داده است که 19 میلیون نفر از جمعیت 32 میلیونی یمن در سال 2022 با گرسنگی مواجه خواهند شد.

حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری، بحران انسانی در یمن را تشدید کرد. زیرا به عرضه جهانی غذا ضربه زد و قیمت مواد غذایی را افزایش داد. آکسفام گفت که یمن 90 درصد مواد غذایی خود از جمله حداقل 42 درصد گندم خود را از اوکراین وارد می کند.

منبع: الجزیره

One thought on “درخواست تمدید آتش بس در یمن برای جلوگیری از رخداد فاجعه گرسنگی

  1. این گزارش الجزیره کاملا یه طرفه بود.
    از تعز حرف میزنه اما نمیگه ائتلاف متجاوز سعودی چندین نفتکش رو با این که توسط نیرو های سازمان ملل بازرسی شدن توقبف کرده. نمیگه که تو بازگشایی فرودگاه صنعاء کارشکنی کردن.
    در آخرم به دولت نجات ملی یمن میگه شورشی!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *