آتش بس دیرهنگام در یمن

شهره صدری – آتش‌بس دو ماهه جنگ یمن  که از روز اول ماه رمضان آغاز شده است، اجازه واردات سوخت به حدیده و از سرگیری برخی پروازها از فرودگاه صنعا را می‌دهد.

نماینده سازمان ملل متحد گفت: طرف های متخاصم در درگیری هفت ساله یمن با آتش بس دو ماهه سراسری که از ماه مبارک رمضان آغاز می شود، توافق کردند.

توافق روز جمعه با میانجیگری سازمان ملل بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و گروه حوثی ، مهم ترین گامی است که تاکنون از مذاکرات صلح در سال 2016 ، برای پایان دادن به درگیری ها که ده ها هزار نفر را کشته و میلیون ها نفر را به گرسنگی کشانده است، برداشته شده است.  

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد گفت که آتش بس دو ماهه در ساعت 7 بعدازظهر به وقت محلی (16:00 به وقت گرینویچ) روز شنبه اجرایی خواهد شد و می تواند با رضایت طرفین تمدید شود.

طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی تهاجمی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر حدیده و پروازهای تجاری برای انجام عملیات در داخل و خارج فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

یمن نیازمند کمک های ضروری

کریستن سالومی، خبرنگار الجزیره، که از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش می دهد، گفت که آتش بس پس از هفت سال جنگ، تسکینی برای یمن خواهد بود.

خبرنگار الجزیره گفت: “این درگیری نه تنها ده‌ها هزار یمنی را کشته، بلکه میلیون‌ها نفر را نیز به گرسنگی کشاند”.

نمایندگان سازمان ملل و ایالات متحده از سال گذشته در تلاش بودند تا آتش بس دائمی مورد نیاز برای احیای مذاکرات سیاسی متوقف شده از اواخر سال 2018 برای پایان دادن به درگیری ایجاد کنند.

دولت یمن تحت حمایت عربستان، که حوثی‌ها آن را در اواخر سال 2014 از صنعا، پایتخت یمن خارج کردند، پیشتر اعلام کرد که ترتیبات آزادی زندانیان را تسهیل می‌کند، فرودگاه صنعا را باز خواهد کرد و به کشتی‌های سوخت‌رسان اجازه ورود به بندر حدیده تحت کنترل حوثی‌ها را می‌دهد.

احمد بن مبارک وزیر امور خارجه در توییتر نوشت: ما بلافاصله آزادسازی دو کشتی اول سوخت را از طریق بندر حدیده اعلام می کنیم.

همچنین محمد عبدالسلام، سخنگو و مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها روز جمعه در پستی توییتری از آتش‌بس استقبال کرد.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که در مارس 2015 علیه حوثی ها در جنگ داخلی یمن مداخله کرد، دریاها و فضای هوایی یمن را تحت کنترل دارد.

آتش بس باید رعایت شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از آتش بس یمن استقبال کرد و برای “فرآیند سیاسی” برای برقراری صلح در کشور ابراز امیدواری کرد.

آمریکا از اعلام آتش بس استقبال کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: آتش‌بس باید رعایت شود و همانطور که قبلاً گفته‌ام، پایان دادن به این جنگ ضروری است.

وزارت امور خارجه ایران نیز روز شنبه ابراز امیدواری کرد که این اقدام بتواند اولین گام برای توقف دائمی جنگ و یافتن راه حل سیاسی برای جنگ باشد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه ای افزود: ایران همچنین امیدوار است که آتش بس وضعیت انسانی در یمن را بهبود بخشد و “تبادل کامل اسرا” بین طرف های درگیر را تسهیل کند.

طرف‌های متخاصم همچنین درباره مبادله اسرا  بحث می‌کنند که بر اساس آن صدها نفر از هر دو طرف، از جمله 16 سعودی، سه سودانی و برادر رئیس‌جمهور یمن آزاد خواهند شد.

هر دو طرف آماده اند تا در پی راه حل باشند

سازمان ملل مدت‌هاست هشدار داده است که جنگ یمن باعث بدترین بحران انسانی در جهان شده است.

اگرچه جمع آوری ارقام دقیق دشوار است، اما سازمان ملل تخمین می زند که تا اواخر سال 2021 بیش از 377000 نفر بر اثر درگیری جان خود را از دست داده اند.

داو روچز، عضو ارشد غیر مقیم در مجمع بین المللی خلیج فارس، گفت که هر دو طرف آماده اند تا به دنبال راه حل باشند.

روچز به الجزیره گفت: «من فکر می‌کنم این فقط یک فرسودگی استراتژیک است، حوثی‌ها برای مدت طولانی احساس می‌کردند که موفقیت آنها اجتناب‌ناپذیر است، اما آنها در شهر مارب که بیش از یک سال در محاصره بوده است، یک شکست بزرگ داشتند…»

در عین حال، شما شاهد گسترش عملیات حوثی ها به سمت عربستان سعودی و ابوظبی هستید. فکر می‌کنم هر دو طرف متوجه شده‌اند، این جنگ آنطور که می خواهند پیش نمی‌رود، شاید مجبور باشیم به همین پیروزی نیمه بسنده کنیم.»

در گزارشی که اواخر سال گذشته منتشر شد، برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد که تقریباً 60 درصد از مرگ و میرها در یمن ناشی از علل غیرمستقیم از جمله قحطی و بیماری های قابل پیشگیری است. بقیه ناشی از جنگ و حملات هوایی بوده است. این گزارش خاطرنشان می کند که کودکان 70 درصد از مرگ و میرها را تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، حدود 16.2 میلیون یمنی یا حدود 45 درصد از کل جمعیت، از امنیت غذایی برخوردار هستند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *