هشدار خطر کمبود آب در تابستان برای بریتانیا

شهره صدری- به گزارش گاردین، دانشمندان هشدار میدهند که بریتانیا در معرض خطر کمبود آب در تابستان و ممنوعیت آبیاری خانگی قرار دارد. شرایط گرم و خشک علیرغم اینکه بریتانیا 18 ماه از مرطوب ترین دوره را از زمان شروع رکوردهای گرمای جهانی تجربه کرده است، میتواند باعث اقداماتی در جهت کاهش مصارف آب گردد.

دانشمندان اعلام کرده اند از آنجایی که بریتانیا آب خود را به درستی ذخیره نمی کند، این کشور در برابر الگوهای بارش “همه یا هیچ” که بدلیل تغییر آب و هوا تجربه میشود، آسیب پذیر است.

در سه دهه گذشته هیچ مخزن اصلی جدیدی ساخته نشده است، رودخانه ها طوری مهندسی شده اند که آب را به سرعت جابجا می کنند، به نحوی که آب به شهرها راه یابد- این امر باعث سیل در شهرها میشود- و در نهایت به دریا میریزد. در بریتانیا بسیاری از تالاب ها تخریب شده تا کشاورزی روی اراضی انجام شود و یا شهرها روی تالاب ها ساخته شده است. این امر بدین معنی است که بارش زمستانه ای که بریتانیا را تحت تاثیر قرار میدهد به درستی ذخیره نمیشود و باعث سیل و در پی آن کمبود آب در تابستان میشود.

آژانس محیط زیست هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن به کمبود فزاینده آب در سالهای آینده اشاره می کند که منجر به کسری تقریبا 5 میلیارد لیتر آب در روز تا سال 2050 میشود. این بیش از یک سوم از 14 میلیارد لیتر آبی است که در حال حاضر برای تامین آب عمومی مصرف میشود. کسری ممکن است بدون هیچ اقدامی افزایش یابد.

پیش نویس برنامه های دولت بریتانیا نشان میدهد که تا سال 2050 تامین آب عمومی کشور با کمبود بیش از 4800 میلیون لیتر در روز مواجه خواهد بود. پیش بینی های سال 2020 از کمبود 4000 میلیون لیتر در روز خبر میداد که در حال حاضر این کمبود آب افزایش یافته است.

کمبودها در عمل به این معنی است که عرضه عمومی یعنی تامین آب شرب در اولویت قرار دارد و کشاورزی و سایر مشاغل از انتزاع منع می شوند و آنها را مجبور می کند برای مدتی فعالیت خود را متوقف کنند.

همچنین احتمالاً ممنوعیت پر کردن استخرها و حوضچه‌ها و تمیز کردن ساختمان‌های عمومی ممنوع است. ممنوعیت آبیاری خانگی در حال حاضر در دوره‌های گرم و خشک وجود دارد و مردم از استفاده از آن برای شستن ماشین‌ها و آبیاری باغ‌هایشان منع شده‌اند.

جیمی هانافورد، هیدرولوژیست در مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا گفت: «زمستان بسیار مرطوبی بود، در آن انگلستان مرطوب‌ترین ماه اکتبر تا فوریه (از سال 1890) را مشاهده کرد. میزان بارندگی حداقل دو برابر میانگین ماه فوریه در مرکز و جنوب انگلستان بود. اگر در ماه‌های آتی اگر بارندگی کمتر از حد متوسط باشد، به‌ویژه اگر دما نیز بالا باشد (که منجر به نرخ تبخیر بالا و تقاضای آب می‌شود)، این امر می تواند بر منابع آب در مناطقی که ذخیره آب زیرزمینی محدودی وجود دارد، که برای تامین آب به رودخانه ها و مخازن متکی هستند، فشار وارد کند.»

در این مناطق (به ویژه نواحی مرتفع شمالی و غربی) ذخایر مخزن و جریان رودخانه‌ها می‌توانند به سرعت در طول دوره‌های گرم و خشک در بهار، حتی پس از زمستان‌های مرطوب، به‌سرعت تخلیه شوند – همانطور که در خشکسالی سال 2010 رخ داد که پس از زمستان مرطوب و سیل در شمال غرب انگلستان رخ داد.

پروفسور هانا کلوک، متخصص آب در دانشگاه ریدینگ، گفت:«همیشه خوب است که سطح عرضه آب با ورود به بهار و تابستان، پس از رکوردشکنی مرطوب در 18 ماه گذشته، بالا باشد، اما اگر یک دوره خشک طولانی دیگر را تجربه کنیم، همچنان ممکن است مناطقی از بریتانیا کاهش یابد. متأسفانه، این دوره‌های بارندگی «همه یا هیچ» که ما در بریتانیا تجربه می‌کنیم، احتمالاً با افزایش گرما در جو و اقیانوس‌ها افزایش می‌یابد. ما باید درک کنیم که زیرساخت های آبی ما در حال شکستن است و به میلیاردها پوند سرمایه گذاری نیاز دارد.»

جو پارکر، مهندس عمران دارای مجوز که به مدت 30 سال در صنعت برق کار کرده است، گفت که حتی پس از بارندگی های بی سابقه، همچنان ممکن است در صورت رکورد تابستان گرم ممنوعیت آبیاری خانگی وجود داشته باشد.

او گفت: «میزان ذخیره آب تصفیه نشده در این کشور بسیار کمتر از نیاز ما است، زیرا در 30 سال گذشته هیچ مخزنی ساخته نشده است.»

تقاضای آب به ویژه در تابستان افزایش یافته است، زیرا جمعیت افزایش یافته است و افراد بیشتری از چیزهایی مانند آب‌نماها، استخرهای پارویی لذت می‌برند.

پارکر اضافه کرد: “در حالی که این امر به طور کلی منجر به مشکلات گسترده ای نشده است، به برخی از ممنوعیت های آبیاری (یا استفاده از اصطلاحات مناسب آن، ممنوعیت استفاده موقت) و برخی کمبودهای موضعی نیاز دارد که اغلب به دلیل انسداد و گرفتگی لوله ها در شبکه توزیع است تا کمبود کلی آب”

بدون دانستن اینکه تابستان امسال چگونه آب و هوا خواهد بود، پیش بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است.

اگرچه ماه مارس مرطوب بود، اما اگر ماه‌های بعدی خشک باشد، همانطور که مدل‌ها پیشنهاد کرده‌اند، ممکن است بریتانیا در تابستان امسال کم آب شود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، هانافورد می‌گوید: «در حالی که بریتانیا شاهد افزایش جریان رودخانه در زمستان و افزایش جریان‌های زیاد در طول دوره‌های سیل خواهد بود، جریان رودخانه‌ها در زمان‌های دیگر سال کاهش می‌یابد و کمترین جریانی که هر تابستان تجربه می‌شود، بسیار کمتر از زمان اکنون رودخانه ها هستند. به طور مشابه، حوادث خشکسالی در قرن آینده شدیدتر خواهد شد. به همین ترتیب، در دوره‌هایی که تقاضاها بیشتر است، فشار بیشتری بر منابع آب وارد می‌کند.»

هانا کلوک اضافه کرد: «انگلیس در خطر تمام شدن آب است، زیرا جمعیت ما رشد کرده و همچنان در حال رشد است، الگوهای بارندگی ما به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال تغییر است و ما هنوز به اندازه کافی در تغییرات مورد نیاز برای رفع شکاف ها سرمایه گذاری نکرده ایم. ما قبلاً در برخی مناطق دیده‌ایم که وقتی تقاضای زیاد برای آب به دنبال دوره‌های طولانی خشکسالی رخ می‌دهد، چه اتفاقی می‌افتد: لوله‌ها ممکن است خشک شوند.»

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *