بیش از 220 میلیون نفر در سطح جهان در معرض خطر آلودگی آرسنیک

مطالعه جدید نشان میدهد، حدود 220 میلیون نفر در سراسر جهان در معرض خطر نوشیدن آبهای زیرزمینی آلوده به آرسنیک قرار دارند. نقشه جدید مناطق آلوده به آرسنیک در آبهای زیرزمینی را نشان میدهد.

محققان با تلفیق اطلاعات آب و هوایی، محیطی و زمین شناسی، نقشه جهانی را تهیه کرده اند که در آن میزان غلظت آرسنیک آب های زیرزمینی بیشتر از 10 میکروگرم در لیتر است . یعنی بیش از حد بی خطری است که توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است.

آرسنیک در بسیاری از انواع مختلف خاک و سنگ ها به عنوان عناصر کمیاب وجود دارد. در صورت جدا شدن از این خاک ها  و سنگ ها و وارد شدن به آبهای زیرزمینی برای مردم خطرناک است که ممکن است بدلیل انواع فرآیندهای شیمیایی رخ دهد. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت شرب آرسنیک در آب آشامیدنی می تواند باعث ضایعات پوستی و سرطان شود.

دانشمندان پیش از این بسیاری از نقاط با آلودگی آبهای زیرزمینی به آرسنیک زیاد را در مناطقی مانند بنگلادش، آرژانتین و ویتنام شناسایی کرده بودند. اما داده های جدید نقاط آلوده بیشتری را در جهان نشان میدهد.

نقشه جدید بسیاری از نقاط آلودگی آبهای زیرزمینی به آرسنیک را بویژه در آسیا و آمریکای جنوبی نشان میدهد. اما همچنین این خطر در مناطقی با مطالعه کمتر از جمله کشورهای آسیای میانه مانند قزاقستان و مغولستان، موارد گسترده ای از کشورهای اطراف صحرا و همچنین قطب شمال را نشان میدهد.

حتی در ایالات متحده، بیش از یک میلیون نفر در مناطق روستایی ممکن است ناآگاهانه در معرض آلودگی آرسنیک در چاه های آب آشامیدنی باشند. به اعتقاد برخی از دانشمندان نقشه های خطر براساس مدل های آماری، مانند نقشه تهیه شده برای آرسنیک و آبهای زیرزمینی، نم یتواند غلظت آرسنیک در چاه های آب را پیش بینی کند، ولی به عنوان بزرگترین منبع نقشه ای در شناسایی مناطق احتمالی در معرض خطر آلودگی دارای ارزش است.

منبع: ساینس نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *