هند برای حذف خودروهای فرسوده و آلاینده با چالش هایی جدی مواجه است

شهره صدری – در یک نظرسنجی، اکثر صاحبان وسایل نقلیه در هند می گویند تصمیم برای حذف خودروهای فرسوده باید بر اساس کیلومتر های طی شده باشد و نه سن خودرو.

به نظر می رسد برنامه هند برای حذف میلیون ها خودروی قدیمی آلاینده از جاده های خود با چالشهای جدی روبروست. هند در تلاش است تا یکی از آلوده ترین هواها در جهان را پاکسازی کند. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثر دارندگان وسایل نقلیه علاقه‌ای به تعویض خودروی فرسوده خود بر اساس سن ندارند.

حدود 57 درصد از 10543 مالک خودرو که توسط  شبکه چرخه محلی مورد پرسش قرار گرفتند، در پاسخ به این سوال : خروج خودروهای فرسوده براساس عمر خودرو باشد یا مسافت طی کرده گفته اند براساس مسافت طی کرده خودرو باشد. دولت سال گذشته دستور داد که وسایل نقلیه شخصی با عمر بیش از 20 سال و وسایل نقلیه تجاری بیش از 15 سال برای ماندن در جاده ها باید تحت آزمایش های معاینه فنی قرار گیرند.

علاوه بر این، بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان خودرو در این نظرسنجی گفتند که در حال برنامه‌ریزی برای کاهش تعداد خودروهای خود هستند، زیرا معتقدند سیاست پول نقد در هند نگهداری یک وسیله نقلیه قدیمی را گران‌تر می‌کند. مقامات از ماه آوریل تست های معایته فنی خودرو را گران تر کرده اند و دارندگان خودروهایی با قدمت بیش از 15 سال باید هشت برابر بیشتر برای تمدید ثبت نام خود هزینه کنند.

عدم علاقه مردم به خلاص شدن از شر وسایل نقلیه آلاینده یک عقب گرد بالقوه برای برنامه های بلند پروازانه هند برای کربن صفر تا سال 2070 است. تعویض خودروهای فرسوده قدیمی برای هند برای کاهش آلاینده ها بسیار مهم است، زیرا استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی به دلیل شبکه های شارژ پراکنده و قیمت بالای حمل و نقل با باتری عقب مانده است.

مرکز علم و محیط زیست این کشور پیش‌بینی کرده است که تا سال 2025، هند حدود 20 میلیون وسیله نقلیه قدیمی در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود خواهد داشت که باعث آسیب‌های زیست محیطی هنگفت خواهند بود.

دولت نخست‌وزیر نارندرا مودی گفته است که انتظار دارد این برنامه سرمایه‌گذاری جدید بیش از 100 میلیارد روپیه (1.3 میلیارد دلار) را جذب کند و وابستگی هند به سایر کشورها برای فلزات را محدود کند. مودی می‌گوید اسقاط خودروهای فرسوده در هند در حال حاضر مولد نیست زیرا فلزات گرانبها بازیافت نمی‌شوند و بازیافت انرژی تقریباً هیچ است.

با این حال به نظر می رسد خودروسازان در کنار مردم هستند. رئیس شرکت Maruti Suzuki India Ltd. R.C.  می گوید : سن معیار خوبی برای اسقاط یک وسیله نقلیه نیست.

بهارگاوا در مصاحبه ای گفت. بطور منطقی خودرو باید توانایی عبور ایمن در جاده ها را دارا باشد، تا دیگر کاربران جاده را در معرض خطر قرار ندهد. یک وسیله نقلیه زمانی که کاربر متوجه می شود تعمیر آن برای دریافت گواهی معاینه فنی مقرون به صرفه نیست، اسقاط می شود.

بهارگاوا گفت که وسایل نقلیه شخصی باید حداقل هر سه سال یک بار تحت آزمایش های معاینه فنی قرار گیرند. در هند، زمانی که خودرویی در جاده‌ها در حال تردد است، معمولاً هیچ بازرسی دیگری برای بررسی رعایت استانداردهای ایمنی که در زمان فروش الزامی  بوده اند، انجام نمی‌شود. او گفت که تعداد زیادی از تصادفات به دلیل نقص در خودروهایی اتفاق می‌افتد که به صورت دوره‌ای گواهی سلامت ندارند.

 Maruti Suzuki و Toyota Tsusho Corp بطور مشترک تأسیساتی را با سرمایه گذاری 440 میلیون روپیه برای اسقاط و بازیافت سالانه بیش از 24000 خودروی فرسوده راه اندازی کرده اند. شرکت بازیافت ماهیندرا MSTC، که یک مرکز بازیافت در پونا دارد، در حال ساخت چهار واحد اسقاط دیگر در ایالت غربی ماهاراشترا با ظرفیت 40000 وسیله نقلیه سالانه است.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *