سریلانکا زباله های وارداتی غیرقانونی را به بریتانیا بازگرداند

شهره صدری –  در سال های اخیر چندین کشور آسیایی در برابر هجوم زباله از کشورهای ثروتمند ایستاده اند.

مقامات سریلانکا روز دوشنبه گفتند که آخرین کانتینر از چند صد کانتینر مملو از هزاران تن زباله واداتی غیرقانونی را به بریتانیا پس فرستاده اند.

چندین کشور آسیایی در سال های اخیر در برابر هجوم زباله از کشورهای ثروتمندتر ایستاده اند و شروع به بازگرداندن محموله های غیرقانونی کرده اند.

اولین محموله ها به نام ” تشک، فرش و فرش های مستعمل” ، بین سالهای 2017 تا 2019 از بریتانیا به سریلانکا فرستاده شده اند.

به گفته مقامات گمرک سریلانکا، این محموله ها در واقع حاوی زباله ها یبیمارستانی و اعضای بدن از سردخانه ها بودند. ماموران گمرک همچنین گفتند که این کانتینرها فریز نبوده و زباله ها فاسد شده و بوی بدی میدادند.

45 کانتینر که روز دوشنبه در یک کشتی در بندر کلمبو بارگیری شد، آخرین محموله از 263 کانتینر بود که حدود 3000 تن زباله را در خود جای داده بود.

ویجیتا راویپریا، رئیس گمرگ سریلانکا گفت: ممکن است تلاشهای جدیدی برای واردات چنین محموله های خطرناکی صورت گیرد، اما ما هوشیار خواهیم بود و اطمینان حاصل می کنیم که این اتفاق دیگر تکرار نشود.

طبق اعلام گمرک، اولین کانتینر حاوی زباله های پزشکی در سپتامبر 2020 به بریتانیا بازگردانده شد.  این کانتینرهای حاوی زباله های بیمارستانی با عنوان بازیافت فنر از تشک های مستعمل وارد کشور شده بود.

یک گروه فعال محیط زیست محلی با ارسال دادخواستی خواستار بازگرداندن زباله ها به مبدا شدند و دادگاه سریلانکا در سال 2020 این دادخواست را تایید کرد.

گمرک اظهار داشت که تمام کانتینرها برخلاف قوانین بین المللی حمل و نقل زباله های خطرناک از جمله پلاستیک ها، وارد این کشور شده بودند.

پش از این فیلیپین، اندونزی و مالزی نیز صدها کانتینر زباله را به کشورهای مبدا بازگردانده بودند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *