انهدام پهپاد حوثی ها در فرودگاه جیزان عربستان

شهره صدری – در پی انهدام پهپادی که گفته میشود از فرودگاه صنعا شلیک شده بود، 16 نفر از جمله اتباع خارجی مجروح شدند.

در بیانیه نیروهای ائتلاف به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی در روز دوشنبه آمده است که این پهپاد به سمت فرودگاه ملک عبدالله در استان جیزان در جنوب غربی عربستان پرتاب شده بود.

براساس این بیانیه، قربانیان در جریان رهگیری پهپاد براثر اصابت ترکش آسیب دیده اند.  ائتلاف گفت این پهپاد از فرودگاه بین المللی صنعا برای هدف قرار دادن غیرنظامیان شلیک شده است.

در این بیانیه آمده است: 16 غیر نظامی از ملیت های مختلف زخمی شده اند. تلویزیون دولتی عربستان گزارش داد که وضعیت سه نفر وخیم است.

کانال خبری دولتی از بازگشت پروازها به حالت عادی خبر داد. این حادثه دومین حمله به فرودگاه در کمتر از دو هفته اخیر است که حوثی ها در آن نقش دارند.

کمتر از دو هفته پیش نیز حمله و رهگیری مشابه با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد که منجر به زخمی شدن 12نفر در فرودگاهی در شهر ابها در جنوب عربستان سعودی، همچنین در نزدیکی مرز پادشاهی یمن شد .

نیروهای ائتلاف اعلام کرد که یک سیستم ارتباطی مورد استفاده برای حملات پهپادی را در 14 فوریه در نزدیکی وزارت مخابرات در صنعا منهم کرده است.

همچنین در ماه دسامبر، ائتلاف اعلام کرد که حوثی ها در هفت سال گذشته بیش از 850 پهپاد و 400 موشک بالستیک به سمت عربستان سعودی شلیک کرده اند که در مجموع 59 غیر نظامی کشته شده اند.

اگر این رقم با 401 حمله ائتلاف که تنها در ماه ژانویه بر فراز یمن انجام شد مقایسه شود نشان میدهد که از سال 2015 تا کنون   90 هزار غیرنظامی در حملات ائتلاف علیه یمن کشته شده اند.

در همین حال، روز دوشنبه، پزشکان بدون مرز در توییتر اعلام کردند که ” به دنبال بمباران شبانه در استان حجه یمن، یک دختر 12 ساله و یک زن 50 ساله در بدو ورود به اورژانس جان باختند”.

آنها همچنین 10 غیرنظامی زخمی که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند، از جمله یک زن باردار را نیز گزارش کردند.

پزشکان بدون مرز با ابراز نگرانی عمیق از تاثیر وحشتناک حملات بی رویه، از جمله بمباران و گلوله باران غیر نظامیان در هر دو طرف خط مقدم گفتند که جنگ در این استان تشدید شده است.

درگیری های نزدیک به هشت ساله در یمن یکی از بدترین بحران های انسانی ساخته دست بشر است. بر اساس برآوردهای سازمان ملل قریب به 80 درصد از جمعیت یمن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *