بازیافت لاستیک های فرسوده راهی برای بهبود محیط زیست

شهره صدری – لاستیک های فرسوده خودرو یکی از مهم ترین انواع پسماندها به شمار می روند. با اینکه طول عمر لاستیک های خودرو نسبت به گذشته بیشتر شده است، اما بالا رفتن تعداد خودروها باعث افزایش تعداد لاستیک های فرسوده در حجم پسماندهای کشور شده است.

به ازای تولید هر  لاستیک، ۲ بشکه نفت مصرف می شود. لاستیک ها به راحتی در طبیعت تجزیه نمی شوند. رهاسازی لاستیک های فرسوده در محیط سبب ایجاد مشکلات زیادی اعم از کاهش زیبایی چشم اندازهای طبیعی و آتش زدن لاستیک ها و انتشار آلاینده های خطرناک می گردد.

بنابر آمار موجود، در کشور ما تنها 6 درصد از لاستیک ها بازیافت می شوند، این در حالی است که این رقم در سطح جهانی بین 60 تا 65 درصد است.  

بنابر آمار موجود، در کشور ما تنها 6 درصد از لاستیک ها بازیافت می شوند، این در حالی است که این رقم در سطح جهانی بین 60 تا 65 درصد است. کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن و چین سالیانه حدود 360 میلیارد دلار از بازیافت لاستیک های فرسوده درآمدزایی دارند.

 در کشورهای صنعتی از لاستیک‌های فرسوده به‌عنوان سوخت جایگزین و برای تولید انرژی و حرارت در کوره های کارخانه سیمان استفاده می شود. حمایت از واحدهای بازیافت لاستیک های فرسوده می تواند گام مهمی در کاهش میزان پسماندهای کشور، کاهش انتشار آلودگی و مدیریت بهتر پسماندها باشد.

شرکت بهسان تکاپو تدبیر با فعالیت بازیافت لاستیک های فرسوده از سال 1394 در اردبیل آغاز به کار کرده است. ظرفیت اولیه بازیافت این واحد روزانه 3 تا 4 تن بوده که با بهبود سیستم در حال حاضر ظرفیت بازیافت به 6 تا 7 تن لاستیک در روز رسیده است.

این واحد بازیافت قادر است تا سه محصول هیدروکربن سنگین، دوده صنعتی و سیم و مفتول را از لاستیک های فرسوده تولید کند.

محصول هیدروکربن سنگین و دوده از بازیافت لاستیک های فرسوده

بنا به گفته اسدالهی نژاد کارشناس این واحد در نمایشگاه پسماند،  حدود 15 درصد از وزن لاستیک های فرسوده را سیم و مفتول با آلیاژ مخصوص ، حدود 33 درصد دوده  و 45 درصد را هیدروکربن سنگین تشکیل میدهد.

خوراک ورودی این وحد بازیافت از جمع آوری لاستیک های فرسوده در محدوده استان اردبیل  تامین می گردد.

محصول هیدروکربن سنگین تولیدی قابلیت مصرف در مشعل های کارخانجات آسفالت و آهک را دارند. همچنین در صورت تقطیر و پالایش، انواع هیدروکربن های موجود در فازهای مختلف را میتوان استحصال نمود.

از دوده صنعتی تولیدی از بازیافت لاستیک های فرسوده می توان استفاده های متنوعی کرد، مانند رنگدانه در صنایع پلاستیک، مصالح ساختمانی، موزاییک و سنگ مصنوعی همچنین سوخت جامد با قابلیت مصرف در مشعل های جامد سوز.  

سومین نمایشگه بین المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین آلات و تجهیزات وابسته از هفتم تا دهم اسفند در نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *