نیوزلند : کشف کوسه شبح نوزاد دانشمندان را به وجد آورد

شهره صدری – اطلاعات کمی در مورد کوسه های شبح  یا ارواح  که معمولا در عمق 1829 متری اقیانوس زندگی می کنند، وجود دارد.

دانشمندان در مطالعات خود در سواحل شرقی در بخش جزیره جنوبی نیوزلند موفق به کشف گونه نادری از کوسه به نام کوسه شبح شدند. این کوسه کشف شده نابالغ ونوزاد است.

کوسه های شبح یا ارواح، که بعنوان chimaeras نیز شناخته میشوند، در واقع کوسه نیستند، بلکه به کوسه ها مربوط میوشند. چون اسکلت آنها از غضروف تشکیل شده و نه استخوان.

اطلاعات کمی در مورد این موجودات دریایی وجود دارد زیرا آنها در اعماق 1829 متری زندگی می کنند که غالبا برای محققان غیرقابل دسترس است.

بریت فینوچی، یکی از محققان موسسه ملی تحقیقات آب و هوای نیوزلند می گوید: آنچه ما میدانیم از گونه های بالغ این جاندار است که معمولا یک متر تا یک متر و نیم طول دارند، بنابراین یافتن کوسه شبحی که در حد کف دست است بسیار فوق العاده و نادر است.

فینوچی گفت این کوه شبح تازه بدنیا آمده از عمق 1200 متری گرفته شده است. عکس های این بچه کوسه شبح، باله های سیاهی را نشان میدهد که به بدنی از پوست شفاف با دم سفید و چشم های سیاه متصل است.

کوسه های شبح جوان پوست خالدار و چشم های درشت دارند و در عمقی متفاوت از بزرگسالان زندگی می کنند.

فبنوچی با خنده ادامه داد: من فکر می کردم این موجود باحالی است. ولی بقیه این طور فکر نمی کردند. من از همان ابتدا می دانستم که این موجود چیزی متفاوت است که ما معمولا با آن  برخورد نمی کنیم. بنابراین چند عکس از آن گرفتم که اکنون در سراسر اینترنت پخش شده است.

او گفت که کوسه های شبح جوان معمولا در اعماق متفاوتی نسبت به بزرگسالان یافت میشوند و در برخی موارد با بزرگسالان متفاوت به نظر می رسند.

این موجودات که موش ماهی، خرگوش ماهی، فیل ماهی یا شبح ماهی نیز نامیده میشوند، در مقایسه با بدنشان دارای سرهای بزرگ و چشمانی بزرگ هستند.

جنین های کوسه شبح در کپسول های تخم گذاری شده در کف دریا رشد می کنند و تا زمانی که آماده تولد شوند از زرده تغذیه می کنند.

او گفت که ” یافته بسیار کمیاب و هیجان انگیز” شناخت جدیدی در مورد این گونه ارائه میدهد. این میتواند برخی از شکاف های کوچک در مورد این گونه ها را پر کند.  

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *