میزان بالای جیوه در جنگل های کهن آمازون

شهره صدری – یافته های مربوط به استخراج طلا در پرو، شواهد جدیدی از چگونگی تغییر اکوسیستم ها توسط مردم به روش های خطرناک در سراسر جهان را ارائه میدهد.

جنگل کهن محافظت شده در آمازون در جنوب شرقی پرو، بکر به نظر میرسد. درختان باستانی با تنه های عظیم در کنار درختان جوان و باریک رشد می کنند و تاج پوششی به قدری ضخیم در این جنگل است که گاهی اوقات در طول روز احساس میشود غروب است.

اما یک تحلیل جدید از آنچه در داخل برگ های جنگل و همچنین پر پرندگان وجود دارد حقیقتی را آشکار میسازد. همین تاج پوششی که غنی ترین تنوع زیستی روی کره زمین را پشتیبانی می کند، سطوح بالایی از جیوه سمی را نیز جذب می کند.

جیوه توسط معدن چیانی که در حاشیه رودخانه های مجاور به دنبال طلا هستند، وارد هوا میشود. آنها از جیوه برای جدا کردن فلزات گرانبها از رسوبات اطراف و سپس سوزاندن آن استفاده می کنند. ذرات جیوه که در هوا حمل میشوند، با ذرات گرد و غبار روی برگ ها رسوب می کنند و سپس با بارش به زمین باز می گردند. سایر ذرات جیوه می توانند به داخل بافت گیاه جذب شوند. به نظر میرسد که جیوه از طریق شبکه غذایی به پرندگان آوازخوان نیز منتقل کرده است. سطح جیوه در بدن پرندگان دو تا 12 برابر بیشتر از سطوح جیوه در مناطق مشابه – دورتر از فعالیت معدنی – را نشان می دهد.  

ژاکلین گرسون، بیوژئوشیمی دان در دانشگاه کالیفرنیا برکلی تحقیقات رساله دکترای خود را بر روی این موضوع انجام داده است. به گفته وی الگوها بسیار واضح تر و بسیار مخرب تر از آن چیزی بودند که انتظار داشتیم پیدا کنیم.

یافته های منطقه جنوب شرقی پرو، شواهد جدیدی از چگونگی تغییر اکوسیستم های توسط مردم را نشان میدهد که چطور با درک کمی از پیامدها، باعث افزایش انقراض گونه ها میشوند.

دانشمندان مدتهاست می دانند که جیوه، یک سم خطرناک برای انسان و جانوران است. این ماده در اکوسیستم های آبی، به راحتی می تواند به شکل بسیار سمی به نام متیل جیوه تبدیل شود. همانطور که ماهی های بزرگ، ماهی های کوچک  تر را می خورند، جیوه به اطراف می چسبد و شبکه غذایی را جمع می کند. به همین دلیل، پزشکان به زنان باردار در سراسر جهان توصیه می کنند از خوردن ماهی های بزرگ و شکارچی مانند کوسه و اره ماهی خودداری کنند.

در منطقه مورد مطالعه، جایی که استخراج غیرقانونی طلا در سال های اخیر همراه با قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته است، دولت در سال 2016 وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کرد. زیرا 40 درصد از مردم که مورد آزمایش قرار گرفته بودند – در 97 روستا- دارای سطوح خطرناکی از جیوه در بدن خود بودند.

محققان بیشتر بر روی در معرض جیوه قرار گرفتن انسان در رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها تمرکز کرده اند. آنها در خشکی نگرانی نداشتند، زیرا کمتر احتمال می دادند که جیوه در خشکی به متیل جیوه تبدیل شود. اما بار زیادی از جیوه که وارد جنگل میشود، همراه با شرایط بارانی و خاک، منجر به تشکیل سطوح نگران کننده ای از متیل جیوه در آنجا شده است.

دکتر گرسون می گوید: فرض بر این است که افرادی که در آمازون پرو زندگی می کنند، بدلیل مصرف ماهی در معرض دریافت متیل جیوه قرار گرفته باشند. و ممکن است اینطور نباشد.

نوعی از استخراج طلا که در منطقه جنوب شرقی پرو اتفاق می افتد، به نام اسخراج طلای دستی و در مقیاس کوچک، در حدود 70 کشور جهان انجام میشود که غالبا به صورت غیرقانونی و غیر رسمی است و بزرگترین منبع آلودگی جیوه در جهان است. همچنین این نوع استخراج 20 درصد از تولید طلای جهانی را تشکیل میدهد.

خولیو کوسوریچی پالاسیوس، رئیس فدراسیون بومی رودخانه های محدوده جنوب شرقی پرو، گروهی که توسط جوامع محلی تشکیل شده است، در این مورد می گوید دولت باید با اجرای قانون و همچنین با تقویت معیشت جایگزین برای بومیان و سایر مردم محلی، با استخراج غیرقانونی معادن طلا مبارزه کند. مردم در این نواحی ماهی، بوکا، بادام زمینی برزیلی  و ذرت برداشت می کنند، اما به کمک نیاز دارند تا کالاهای خود را برای فروش بهبود بخشند. در حالیکه رفتن به معدن برایشان راحت تر است، چرا که طلا نیازی به آماده سازی برای فروش در بازار ندارد.

برای این تحقیق، دکتر گرسون و تیم اش، نمونه های از خاک، برگ ها، پسماندهای جنگلی و نمونه های دیگر را در سه محل در نزدیکی معدن و دو مکان دورتر از معدن جمع آوری کردند. برای جمع آوری برخی از برگ ها، آنها از تیر و کمان های بزرگ برای پرتاب استفاده کردند تا برگ ها را از ارتفاع درختان پایین بکشند.

هنگامی که نتایج سطوح جیوه دریافت شد، میزان جیوه در مجاورت معدن طلا به وضوح خود را نشان داد. این مناطق بیش از 15 برابر بیشتر از مناطق دورتر دارای جیوه بودند.

تحقیقات این تیم برای یافتن موارد مشابه در جنگل ها با سطوح مشابه نشان داد که تنها یک مورد در منطقه صنعتی گوئیژو چین یافت شد. در این منطقه نیز بدلیل سوزاندن زغال سنگ و استخراج جیوه آلودگی شناسایی شده است.

امیلی برنهارت، استاد بیوژئوشیمی در دانشگاه دوک و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: جنگل ها با گرفتن جیوه، به دور نگه داشتن آن از سیستم های آبی کمک می کنند. جنگل های آمازون از متنوع ترین جنگل های روی زمین هستند. ما قبلا میدانستیم که جنگل ها میزان بالایی از کربن را در زیست توده و خاک خود جذب می کنند و اکنون یک سرویس اضافی و فوق العاده مهم را کشف کرده ایم.

اما این سرویس دهی بدون هزینه نیست. مسمومیت با جیوه می تواند بر توانایی پرندگان در جهت یابی و آواز خواندن تاثیر بگذارد و باعث شود که آنها تخم های کمتری بگذارند. و همچنین شانس بیرون آمدن جوجه ها از تخم ها کمتر شود.

دانیل اوبریست، استاد علوم طبیعی در دانشگاه ماساچوست لاول که سطح جیوه را در جنگل های شمال شرقی ایالات متحده و قطب شمال مطالعه کرده است، می گوید: پیش از این، دانشمندان تصور میکردند که آلودگی جیوه در هوا ناشی از این نوع استخراج طلا تاثیر کمتری در سطح محلی دارد. اما مطالعه جدید شکاف بسیار مهمی را در درک آنچه با استخراج در مقیاس کوچک را نشان داد و پیامدهای آن را برای جوامع محلی پررنگ تر ساخت.

منبع: نیویورک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *