شوری خاک : تهدیدی برای آینده

شهره صدری – شور شدن خاک ها، اصلی ترین عامل تخریب خاک است که اکوسیستم را تهدید می کند. شوری خاک بعنوان یکی از مهمترین مشکلات در سطح جهانی برای تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و پایداری در مناطق خشک و نیمه خشک شناخته میشود.

آیا تا به حال پوسته های سفید روی خاک را دیده اید؟ بله، این همان چیزی است که شما فکر می کنید. لایه های نمک بر روی خاک. نمک ها بطور طبیعی در آب و خاک وجود دارند و آزادانه در خاک حرکت می کنند. بطور طبیعی خاک های شور ممکن است از اکوسیستم های غنی حمایت کنند، اما فرآیندهای طبیعی مانند خشکسالی و فعالیت های انسانی، بویژه آبیاری نادرست، می تواند میزان نمک موجود در خاک را افزایش دهد، این فرآیندی که به آن شوری می گویند. شوری خاک باعث از هم پاشیدگی خاک شده و توانایی آن را برای کمک به رشد گیاهان کاهش میدهد.

شور شدن خاک ها، اصلی ترین عامل تخریب خاک است که اکوسیستم را تهدید می کند و بعنوان یکی از مهمترین مشکلات در سطح جهانی برای تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و پایداری در مناطق خشک و نیمه خشک شناخته میشود. خاک هایی که تحت تاثیر نمک قرار گرفته اند، اثرات جدی بر عملکرد خاک مانند کاهش بهره وری کشاورزی، کیفیت آب، تنوع زیستی خاک و فرسایش خاک دارند.

خاک های متاثر از نمک توانایی کمتری برای عملکردهای خود به عنوان بافر و فیلتر در برابر آلاینده ها را دارند. خاک های نمکی شده هم توانایی گیاهان برای جذب آب و هم در دسترس بودن ریزمغذی ها در خاک را کاهش میدهند. آنها همچنین باعث تمرکز یون هایی میشوند که برای گیاهان سمی هستند و ممکن است  ساختار خاک را تخریب کنند .

موضوع روزجهانی خاک 2021 و ” توقف شوری خاک، افزایش بهره وری خاک” انتخاب شده است. هدف از این موضوع افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفظ اکوسیستم های سالم و رفاه انسان از طریق پرداختن به چالش های رو به افزایش در مدیریت خاک، مبارزه با شور شدن خاک، افزایش بهره وری خاک است. روز جهانی خاک برای آگاهی از خاک و تشویق جوامع به بهبود سلامت خاک است.

تاریخچه  روز جهانی خاک

روز جهانی خاک هر ساله پنجم دسامبر برای جلب توجه در مورد اهمیت خاک سالم و حمایت از مدیریت پایدار منابع خاک برگزار میشود. این روز جهانی توسط اتحادیه بین المللی علوم خاک در سال 2002 پیشنهاد شد. فائو از تاسیس رسمی روز جهانی خاک، تحت رهبری تایلند و در چارچوب مشارکت جهانی خاک حمایت کرد. اعضای فائو با اتفاق اتفاق آرا روز جهانی خاک را در ژوئن 2013 تایید کردند و خواستار تصویب آن در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل شدند. در دسامبر 2013، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در واکنش به این اقدام، پنجم دسامبر 2014 را بعنوان اولین روز جهانی خاک تعیین کرد.

منبع: سازمان ملل

One thought on “شوری خاک : تهدیدی برای آینده

  1. سلام
    توجه به اهمیت خاک در مقایسه با آب:
    اولا به نظر میرسد پاکسازی آب از آلودگی به مراتب آسان‌تر از شوری والودگی زدایی از خاک باشد.
    دوما امکان شیرین سازی آب دریا با صرف هزینه امکان دارد(یعنی تولید سریع اب)ولی سالها طول می‌کشد تا یک سانت خاک ایجاد شود.
    لذا به خاک زیر پای خود با احترام نگاه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *