چین با فرونشست ها چه می کند؟

شهره صدری – چینی ها برای مقابله با فرونشست ها در استان شانشی از مهندسی عظیم سازه ای استفاده کرده اند. اما حفاظت از آب و کاشت درختان نیز در این امر موثر بوده است.

مشاهده شکاف ها و فروچاله ها در استان شانشی چین عادی است. کشاورزی متراکم همراه با تولید عمده زغال سنگ فشار زیادی بر منابع آب وارد کرده و زمین را خشک کرده است. شهر تائی وان در چین با جمعیت 5 میلیون نفر و مناطق اطراف آن از بالاترین نرخ فرونشست در جهان برخوردار هستند. خطوط لوله، جاده ها، پل ها و راه آهن نیاز به تعمیر دائمی دارند و شکاف های ایجاد شده در ساختمان ها باعث شده تا ساکنین مجبور به بازسازی خانه ها شوند.

از سال 2003، دولت چین سعی دارد تا این مشکل جدی را با انحراف آب مازاد رودخانه زرد – انتقال آب – به منطقه  حل کند. اکنون سنجش های ماهواره ای – مقاله منتشر شده –  نشان میدهد که این شیوه مهندسی عظیم سازه ای – با مصرف 1.2 میلیارد مترمکعب آب در سال – تا حدودی مشکل را حل کرده است. با انحراف آب از طریق تغذیه سفره های آب زیرزمینی سعی می کنند تا منافذ خالی زمین را پر کنند و روند فرونشست ها و فروچاله ها را کند تر کنند.

اما این روش در همه جا جواب نداده است: فضاهای خالی و منافذ در لایه های زمین در مناطق غنی از خاک رس را نمی توان بطور کامل پر کرد. حتی در مناطقی که این روش پاسخ داده است، بازگشت به گذشته یعنی شرایط پیش از فرونشست ها محدود است.

بزرگترین موفقیت ها در این طرح در مناطقی رخ داده است که در کنار انحراف آب ، از روش های صرفه جویی در مصرف آب، کاشت درختان و تکنیک های آبیاری مدرن نیز استفاده شده است.

سایر مناطق تحت تنش آب و مستعد فرونشست در جهان شامل فلات مرکزی ایران، دشت های مرتفع ایالات متحده و شمال غرب هند است. مطمئنا درس گرفتن از تجربه چین می تواند برای این مناطق مفید باشد.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *