فوران آتشفشان در جزایر قناری

شهره صدری – پس از چندین زمین لرزه کوچک در جزیره اسپانیایی لا پالما  – بخشی از جزایر قناری –  فوران آتشفشان رخ داد و گدازه های آتشفشانی روز سه شنبه به سمت دریا جریان یافت.

پس از حرکت مواد مذاب، گدازه های آتشفشانی به سمت خط ساحلی پرجمعیت این جزیره حرکت کردند. تا کنون بیش از 100 هکتار از اراضی این جزیره را مواد مذاب پوشانده است.

مقامات محلی در جزیره لا پالما در اسپانیا اعلام کردند که در پی فوران آتشفشان، حدود 6000  نفر از مردم مجبور به ترک این جزیره شده اند. گدازه های آتشفشانی در مسیر خود از سمت کوه به دریا، تا کنون 180 خانه را تخریب کرده اند.

لا پالما، با جمعیتی حدود 85 هزار نفر، بخشی از جزایر آتشفشانی قناری است.

از جزایر قناری گزارش شده است که مواد مذاب در دو ناحیه در حال حرکت هستند. مقامات مسئول این جزیره گفته اند ما دیگر انتظار فوران دیگری را نداریم. اما خسارات وارده بسیار بالاست. مواد مذاب هرآنچه بر سر راه است را از بین می برند. برآورد اولیه از خسارات وارده به بیش از 400 میلیون یورو میرسد.

دانشمندان می گویند جریان گدازه می تواند هفته ها و ماه ها طول بکشد. به گفته موسسه آتشفشانی، این آتشفشان روزانه بین 8000 تا 10500 تن دی اکسید گوگرد را منتشر می کند.

فرناندو دیاز، یک یاز کارکنان شهرداری در شهر ال پاسو، گفت: حقیقت این است که دیدن مردمی که اموال خود را از دست داده اند، فاجعه است. اگرچه او خاطر نشان کرد که مردم نیز از ندانستن سرنوشت خانه های خود رنج م یبرند. زیرا پلیس مردم را مجبور به ترک منطقه کرده است.

آتشفشان جزایر قناری در حالی فوران کرده است که آخرین فوران این آتشفشان در سال 1971 رخ داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *