تهدید معیشت مردم، بعد از آتش سوزی جنگل های یونان

شهره صدری – آتش سوزی گسترده جنگل های یونان نه تنها زمین را نابود کرد، بلکه معیشت مردم را نیز از بین برد.

در جزیره اویا – Evia- در یونان، بسیاری از مردم که برای تامین معیشت خود به جنگل وابسته بودند، بدلیل آتش سوزی جنگل ها و نابودی درختان معیش تخود را از دست داده اند. مردم در این مناطق با فقر روبرو هستند.

جزیره اویا- یونان

ساکنان جزیره  اویای یونان، در آتش سوزی های گسترده جنگل ها در ماه اوت، منبع معیشت خود را از دست دادند. بطور مثال یکی از ساکنان جنگل کاج خود را که از آن رزین می گرفت از دست داد. همچنین 350 درخت زیتون و هزار تاک انگور او نیز از بین رفت. وانگلیس می گیود “ما کاملا نابود شدیم. کار خود را از دست دادیم”.

تنها دلداری این ساکن جزیره اویا این است که خانه اش پابرجاست. اما این به گفته همسرش آناستازیا، نعمت متفاوتی است.

در ابتدا می گفتیم: ما هنوز خانه خود را داریم. ولی هر روز که می گذرد متوجه میشوید که اگر خانه شما سوخت و شما هنوز شغل خود را داشتید، برای بازسازی آن کار می کردید. اما حالا چه؟

پس از آنکه آتش سوزی جنگل ها، 100 هزار هکتار جنگل را در برگرفت، دولت یونان به سرعت اقدام کرد تا مبلغ 16500 دلار به صاحبان مشاغل بعنوان پیش پرداخت وام برای بازسازی املاک سوخته کمک کند.

آنها 7000 دلار برای خرید لوازم خانگی به آنها پیشنهاد داده اند و تا کنون تقریبا 30 میلیون دلار به بیش از 5000 ذینفع پرداخت کرده اند.

اما دولت یونان ابتدا برای برداشت کنندگان رزین، زنبورداران، چوپانان و هیزم شکنان که معیشت خود را از دست داده اند، غرامت اعلام نکرد.

وانگلیس و همسرش سالانه حدود 10 هزار دلار از فروش رزین کاج، درآمد داشتند. رزین کاج برای رنگکاری، درزگیر و چسب و لاک استفاده میشود.

آنها 4000 دلار دیگر از فروش انگور در سپتامبر و روغن زیتون در دسامبر درآمد داشتند. آتش سوزی هر سه محصول را از آنها سلب کرده است. آنها پس انداز باقی مانده خود را صرف حمایت از دو کودک خود در دانشگاه می کنند.

وانگلیس، 50 ساله، رئیس انجمن برداشت کنندگان رزین می گوید: اغلب برداشت کنندگان رزین 55 تا 60 سال سن دارند. حدود 800 خانوار در این حرفه با مشکل مواجه شده اند. در این سن، هزینه ها برای سرپرست خانوار حداکثر است .

دولت یونان اعلام کرده است که در تلاش است تا 4.3 میلیون دلار برای حمایت از برداشت کنندگان رزین و اقتصاد محلی هزینه کند.

اگر ما برویم، همه می روند

شهردار لیمنی، جایی که خانواده وانگلیس در آن زندگی می کنند، تخمین زده است که سه چهارم از یک میلیون درخت مثمر و بیشتر درختان زیتون از بین رفته اند. همچنین 3000 دام و 4000 کندوی عسل تلف شده اند.

سالانه سه و نیم میلون یورو درآمد از فروش رزین به شمال جزیره اویا وارد میشود.

به گفته مردم محلی، اگر چوپان ها نباشند، زنبورداری نباشد، جمع کننده های رزین بدلیل از بین رفتن جنگل های کاج نباشند، اقتصاد محلی از بین میرود. گردشگری از بین می رود. مشاغل وابسته نیز از بین می روند. اگر ما برویم، همه میروند.

حزب سبز یونان پس از این آتش سوزی ها اعلام کرد که در پی ایجاد کمپینی برای ورود به پارلمان است.

این حزب اخیرا پس از آتش سوزی ها و سفر به منطقه اویا اظهار کرده است: مشاغل و حرفه جنگل داری در خطر نابودی است. بودن هیچ برنامه ای جامع برای نجات این حرفه.

شهر لیمنی در یونان

به اعتماد مردم خیانت شده است

اعتماد مردم به دولت پس از آتش سوزی گسترده جنگل ها و عملکرد ضعیف دولت کمتر شده است.

یکی از ناشران روزنامه در لیمنی گفت: شکایتی که مردم دارند این است که هیچ کمکی در سایر مناطق صورت نگرفت. زیرا تمام حفاظت و مقابله با آتش در آتش سوزی منطقه واریبوبی در نزدیکی پایتخت متمرکز بود. جایی که افراد مهمی در خانه های بزرگ زندگی می کردند.

جوانا شرارد از لیمنی یونان می گوید: دو روز قبل از اینکه امداد هوایی آغاز شود، آتش سوزی ها بی وقفه ادامه داشت.

شرداد اضافه می کند: ما اولین دود و آتش را پایین ساحل دیدیم. هیچ امداد و هواپیمایی نبود. هنگام غروب آفتاب تنها دو هواپیمای ناظر فرستاده شد.

دولت به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از تکرار واقعه تلخ آتش سوزی جنگل ها  در سال 2018، از خانه های خود خارج شوند.

در آتش سوزی جنگل های یونان در سال 2018، 130 نفر کشته شدند. این آتش سوزی همچنان یکی از مرگبارترین آتش سوزی ها در اروپاست و عدم تخلیه به موقع مردم، موضوع تحقیقات گسترده قضایی بود.

به گفته روزنامه های محلی، اکثر مردم ابتدا خانه های خود را تخلیه کردند. اما بعد برای حفاظت از خانه های خود در جاده ها به عقب بازگشتند.   برخی از اهالی سعی کردند با استفاده از آب و دستگاه های بزرگ سمپاشی، آتش را در اطراف خانه های روستایی خاموش کنند و تا حدی نیز موفق بودند.

به اعتقاد این روستاییان کسانی که در روستاها مانند و با استفاده از تجهیزات سمپاشی آتش را خاموش کردند توانستند خانه های خود را نجات دهند.

هیچ امیدی نبود

برخی از خانه ها نجات یافت. ولی هیچ زمینی اطراف خانه ها در امان نماند. همه چیز سوخته است.

در حال حاضر، تجار بی بضاعت با کمک های مالی زندگی میکنند. گروه های خیریه، انجمن های امدادرسانی از سراسر یونان غذا، پوشاک و لوازم مدرسه را به انبار کنار جاده ای نزدیک روستایی در قلب منطقه  جنگلی سوخته شده ارسال می کنند.

بابیس توسیویگاس، یکی از برداشت کنندگان رزین می گوید: ما خواسته هایی داریم. زیرا این آسیب تقصیر دولت است. این تقصیر تغییرات آب و هوایی نیست. آنها ما رها کردند. ما 9 روز در آتش سوختیم و هیچ کمکی نشد.

 توسیویگاس 38 ساله هیچ نظری ندارد که چگونه می خواهد از خانواده 4 نفره خود حمایت کند.

او می گوید: ما برای هر چیزی غرامت می خواهیم. درختان زیتون، غرامت برای محصول رزین با نرخ سال گذشته، باز نشستگی برای مردان 55 ساله و زنان 50 ساله . چرا که با نابودی جنگل ها این حرفه نیز به پایان رسیده است.

دولت با برخی از خواسته های برداشت کنندگان رزین موافقت کرده است .تا سه سال آنها را در کنار چوب برها برای قطع چوب های سوخته و ایجاد تراس در کف جنگل به کار می گیرد. این امر باعث میشود تا از فرسایش خاک و قبل از شروع باران های نوامبر جلوگیری شود.

تاناسیس، برادر بابیس – می گوید: در این منطقه باران زیادی می بارد. آب و هوای بدی دارد. 1800 تا 2000 میلیمتر بارندگی در سال . این میزان حداقل سه برابر بارندگی در آتن است. اگر خاک سطحی بعد از اتش سوزی جنگل، براثر بارش ها شسته شود دیگر امیدی به احیای جنگل نیست.

دولت همچنین 82 میلیون دلار برای استخدام آنها هزینه می کند تا طی 7 سال جنگل را مدیریت کنند.

کاج حلب درست پس از سوختن دوباره رشد می کند. زیرا دانه ها آزاد می شوند. بدین ترتیب میلیون ها کاج رشد خواهد کرد.

بابیس می گوید ما باید برخی از کاج ها را از بین ببریم و درختان قوی تر را نگه داریم. تا در 15 سال جنگل داشته باشیم. اگر این کار را نکنیم درختان در رقابت یکدیگر از بین خواهند رفت و همدیگر را ضعیف خواهند کرد.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *