کاهش 19 درصدی جنگل زدایی در کلمبیا

شهره صدری – به گزارش الجزیره، جنگل زدایی در جنگل های آمازون هم در برزیل و هم در کلمبیا کاهش یافته است. طبق آمار تازه منتشر شده دولت، جنگل‌زدایی در کلمبیا در سال 2022 به میزان 29 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح در ده سال گذشته رسیده است.

این ارقام که روز چهارشنبه منتشر شد، دستاورد خاصی را در مناطقی از جنگل‌های بارانی آمازون نشان می‌دهد که به عنوان یک «مخزن جذب کربن» برای به دام انداختن انتشار گازهای گلخانه‌ای در مبارزه با تغییرات آب و هوایی نقش مهمی دارد.

از سال 2021 تا 2022 در یک بازه زمانی یک ساله، جنگل زدایی در کلمبیا از 174103 هکتار به 123517 هکتار کاهش یافت که تقریباً کاهش 30 درصدی را نشان می دهد.

سوزانا محمد وزیر محیط زیست به خبرنگاران در بوگوتا گفت: “امسال در جنگل زدایی کاهش بسیار خوبی را بالاتر از ارقام هدف بدست آوردیم. سوال این است که آیا ما می‌توانیم آن را در سال‌های 2024، 2025 و 2026 حفظ کنیم؟”

محمد گفت که دولت با جوامع محلی برای حفاظت از جنگل ها و کاهش دخالت شرکت های غیرقانونی که به جنگل زدایی کمک می کنند، کار کرده است.

این ارقام در حالی است که دولت چپ‌گرای رئیس‌جمهور گوستاوو پترو، وعده داده است که تلاش‌ها برای توقف جنگل‌زدایی و اولویت‌بندی حفاظت از محیط زیست را افزایش دهد.

دولت او از کشورهای ثروتمند تر خواسته است که بدهی های خارجی را به عنوان بخشی از مبادله برای اطمینان از سرمایه گذاری بیشتر در حفاظت از آمازون لغو کنند.

دستاوردهای منطقه ای جنگل زدایی

ابتکارات مشابهی در برزیل کشور همسایه انجام شده است، جایی که دولت چپ‌گرای رئیس‌جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا نیز قطع غیرقانونی درختان و تخریب جنگل‌ها را منع کرده است.

در اوایل این ماه، دولت او اعلام کرد که جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون در نیمه اول سال 2023، حدود 34 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح در چهار سال گذشته رسیده است.

لولا همچنین از جامعه بین المللی برای کمک به ادامه تلاش های برزیل برای کاهش جنگل زدایی درخواست کرده است. از زمان تصدی پست ریاست جمهوری در ژانویه، او از کشورهای سراسر جهان برای کمک به صندوق آمازون، یک طرح جنگل زدایی در برزیل، جایی که دو سوم جنگل های بارانی در آن قرار دارد، درخواست همکاری است.

از زمان روی کار آمدن لولا در ژانویه، آلمان متعهد شد 38 میلیون دلار به صندوق اختصاص دهد و در ماه مه، بریتانیا اعلام کرد که 101 میلیون دلار کمک خواهد کرد.

حمله به جوامع بومی جنگل های آمازون

اما گروه‌های جنایتکار و کسب‌وکارهای غیرقانونی، تلاش‌ها را برای متوقف کردن جنگل‌زدایی در آمازون پیچیده‌تر کرده‌اند، زیرا آنها به گسترش فعالیت‌های خود در جنگل‌های بارانی ادامه می‌دهند.

در همین حال، جوامع بومی که در برابر تجاوز و استخراج منابع به سرزمین خود می ایستند، اغلب مورد هدف حمله های خشونت آمیز قرار می گیرند.

در بیش از یک سال گذشته، برونو پریرا کارشناس جوامع بومی و دام فیلیپس روزنامه‌نگار بریتانیایی در سفری به آمازون به قتل رسیدند. پلیس بر این باور است که آنها پس از برخورد با یک تیم ماهیگیری غیرقانونی در دره جاوری، یک منطقه بومی حفاظت شده در غرب برزیل کشته شدند.

و در قلمرو یانومامی، استخراج غیرقانونی طلا باعث یک بحران انسانی شده است که آلودگی و تخریب محیط زیست منجر به مشکلات بهداشتی و سوء تغذیه را در پی دارد.

دولت های کلمبیا و برزیل مبارزه با تغییرات آب و هوایی را به مبارزه برای حقوق و امنیت بومیان مرتبط می دانند. اما با وجود ارقام مثبت منتشر شده در روز چهارشنبه، برخی کارشناسان نسبت به اعلام زودهنگام پیروزی هشدار داده اند.

رودریگو بوترو، مدیرکل گروه حمایت از بنیاد حفاظت و توسعه پایدار، گفت: «این رقمی است که مطمئناً بسیار ناپایدار، آسیب‌پذیر است و هنوز هم عوامل زیادی برای کنترل آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *