چین در تلاش استفاده کمتر از ذغال سنگ

شهره صدری – چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان ذغال سنگ در جهان است. در سالهای اخیر چین سعی کرده است که انرژی های تجدید پذیر و پاک را جایگزین ذغال سنگ کند.

ظرفیت نصب شده نیروگاه های انرژی جدید در منطقه خودمختار نینگشیا  چین، برای اولین بار از نیروگاه های زغال سنگ فراتر رفته است.

انرژی جدید که عمدتاً از خورشید و باد تولید می شود، از 557000 کیلووات در سال 2009 به 30.4 میلیون کیلووات تا پایان سال گذشته در نینگشیا افزایش یافته است. این میزان انرژی تولید شده بیش از 50 درصد از ظرفیت نصب شده منطقه برای تولید برق را تشکیل می دهد.

ظرفیت نصب شده حداکثر مقدار برقی است که یک نیروگاه می تواند تولید کند.

علیرغم اینکه تولید انرژی جدید به اندازه زغال سنگ پایدار نیست، نینگشیا  همچنان می تواند از 98 درصد برق تولیدی خود استفاده کند و در رتبه بندی بهترین منطقه از لحاظ انرژی در شمال غربی چین قرار گیرد.

از آنجایی که برق باید بلافاصله قبل از آنکه از دست برود استفاده شود، چالشی که برای شبکه دولتی نینگشیا  وجود دارد این است که به دلیل ماهیت متناوب انرژی باد و خورشید ممکن است انرژی اضافی در مواقعی که به آن نیاز نیست هدر رود. بنابراین مهندسان شرکت تولید کننده انرژی تجدید پذیر در تلاش برای رسمایه گذاری در ذخیره سازی انرژی یعنوان راه حل اساسی هستند.

مناطق کم جمعیت غربی چین دارای منابع فراوان زغال سنگ، آب، باد و نور خورشید برای تولید برق هستند. از سال 2000، غرب چین به عنوان بخشی از یک دهه برنامه توسعه دولت مرکزی برای منطقه، برق را به مناطق شرقی که تقاضا در آن بیشتر است، انتقال داده است.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *