پیشتازی چین در احیای جنگل ها

شهره صدری – چین از لحاظ مساحت جنگل‌های کاشته‌شده و رشد پوشش جنگلی رتبه اول جهانی را دارد. چین یک چهارم مساحت جنگل‌های جدید جهان در دهه گذشته را به خود اختصاص داده است.

راز رشد سریع چشم انداز سبز چین در کمپین “سبز در مقیاس بزرگ ” آن نهفته است. اهداف این کمپین عبارتست از افزودن جنگل ها، حفاظت از اکوسیستم های موجود، مراتع و تالاب های جدید، و مبارزه با بیابان زایی.

بر اساس گزارش اداره ملی جنگلداری و مرتع، سطح جنگل کاری انبوه طی 10 سال گذشته به 64 میلیون هکتار رسیده است. این در حالی است که 11 میلیون هکتار مرتع بهبود یافته و بیش از 800 هزار هکتار تالاب اضافه یا احیا شده است.

از برنامه های کاشت درخت تا بزرگترین مزرعه مصنوعی جهان، مزرعه جنگلی مکانیزه سایهانبا، چین در تلاش برای ساختن “دیوار بزرگ سبز” برای محافظت از محیط زیست است.

چین در سال 1979، 12 مارس را به عنوان روز ملی درختکاری نامگذاری کرد و طبق داده های رسمی، شهروندان چینی بین سال های 1982 تا 2021 به طور داوطلبانه حدود 78.1 میلیارد درخت در سراسر کشور کاشتند.

حتی اپیدمی کووید-19 شهرها را از کاشت درخت باز نداشت. برخی به داوطلبان توصیه کردند که هنگام کاشت درختان “فاصله ایمن” را رعایت کنند، در حالی که برخی دیگر گروه های کوچکی از داوطلبان را برای کاشت درخت از طرف صدها نفر از ساکنان با روحیه عمومی جمع کردند.

علاوه براین، فعالیت‌های کاشت آفلاین این امکان را به شهروندان میدهد که در تامین هزینه های لازم برای فعالیت های کم کربن مانند حمل‌ونقل عمومی و پرورش یک درخت به صورت آنلاین مشارکت داشته باشند.

تا پایان ماه می، بیش از 550 میلیون نفر در این پروژه برای کاشت بیش از 200 میلیون درخت شرکت کردند که از طریق فعالیت‌های کم کربن معادل 12 میلیون تن کاهش انتشار دی اکسید کربن را کاهش داد.

در سال‌های اخیر، چین همچنین سیستمی برای منطقه حفاظت‌شده و پارک‌های ملی به‌عنوان پایه اصلی ساخته شده است که با تقویت ذخایر طبیعی و پارک‌های طبیعی همراه است.

سایهانبا در شمال چین زمانی یک شکارگاه امپراتوری بود و به یک منطقه بیابانی بایر تبدیل شد. به لطف تلاش‌های مداوم سه نسل از جنگل‌بانان سایهانبا، اکنون این منطقه به یک پارک ملی جنگلی و ذخیره‌گاه طبیعی تبدیل شده است که در مجموع چشم‌انداز جنگلی نزدیک به 77000 هکتار دارد.

علاوه بر این، احیای تالاب های حرا در منطقه ساحلی شنژن، استان گوانگدونگ، یک مخزن کربن ایجاد کرده است. برنامه احیای تالاب های حرا تضمین میکند که مساحت کل حرا به تدریج گسترش می یابد و روند تخریب اکولوژیکی سیستم تالاب حرا را معکوس می کند. سینک‌های – مخازن- کربن چیزهایی مانند گیاهان، اقیانوس‌ها یا خاک هستند که کربن بیشتری از اتمسفر را جذب می‌کنند.

تلاش‌های چین برای گسترش مساحت جنگل‌ها و بهبود کیفیت جنگل‌ها باعث افزایش ذخایر کربن اکوسیستم شده است. این امر دستیابی به هدف این کشور برای رسیدن به کاهش انتشار دی اکسید کربن قبل از سال 2030 و دستیابی به کربن صفر قبل از سال 2060 کمک می کند.

انتظار می رود چین با هدف افزایش پوشش جنگلی به 26 درصد تا سال 2035 و تبدیل شدن به کشوری پیشرو در جنگلداری تا سال 2050، مسیری دوستدار محیط زیست برای توسعه سبز جهان ایجاد کند.

منبع: chinadaily

One thought on “پیشتازی چین در احیای جنگل ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *