فاجعه ای به نام کارآفرینی: ساخت عروسک با ته سیگارها در هند

شهره صدری – کارخانه ای در هند اقدام به ساخت خرس‌های اسباب‌بازی با ته سیگارها می کند. این عروسکها با مواد سفیدی پر میشوند اکه حاصل سفید کردن الیاف موجود در ته سیگارهاست.

زنانی که در خانه‌ای در حومه دهلی نو نشسته‌اند، لبخند می‌زنند و خرس‌های اسباب‌بازی رنگارنگ را با موادی سفید ساخته شده از محصولی که بیشتر در سطل‌های زباله یافت می‌شود، پر می‌کنند.

این ماده از ته سیگار تشکیل شده است. این ته سیگارها از خیابان های شهر جمع آوری شده است. سپس الیاف ته سیگار جدا میشود، الیاف تمیز و سفید شده و برای عروسک سازی استفاده میشود.

پردازش مجدد ته سیگارها به طیف وسیعی از محصولات، از جمله اسباب بازی و بالش، زاییده فکر تاجر نمان گوپتا است. کارگران او لایه بیرونی و تنباکو را جدا می کنند. سپس آنها را شسته و از هم جدا می کنند تا به شکل پنبه در آید.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که نزدیک به 267 میلیون نفر، تقریباً 30 درصد از جمعیت بزرگسال هند، مصرف‌کننده تنباکو هستند، و ته‌سیگارها در خیابان‌های هند که استانداردهای بهداشت عمومی به شدت پایین است، همه جا دیده میشوند.

این کارخانه در حالی تبلیغات پاکسازی محیط و حفظ بهداشت شهری را سر میدهد که خود با استفاده از ته سیگارهای آلوده برای پرکردن بالش و عروسک ها استفاده می کند. محصولاتی که بطور مستقیم با کودکان و انسان در تماس بوده و حاوی مواد بسیار خطرناک برای سلامتی است.

علیرغم گزارشی که الجزیره از این کارآفرینی تهیه کرده است، مطمئنا استفاده از مواد آلوده ای مانند ته سیگارها که حاوی فلزات سنگین هستند برای ساخت اقلامی که با کودکان در ارتباط است بسیار خطرناک بوده و از لحاظ محیط زیست و ایمنی سلامتی توصیه نمی گردد.

سفید کردن الیاف ته سیگارها با مواد شوینده به هیچ عنوان به معنی حذف آلاینده های موجود در ته سیگارها نیست.

در تهیه اسباب بازی برای کودکان خود بسیار دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *