اروپا مسئول افزایش چهاربرابری مرگ و میر نوزادان در خارج از مرزهای خود است

شهره صدری – یک مطالعه جدید نشان داد الگوهای آب و هوای منطقه ای و توپوگرافی هند، این کشور را در برابر آلودگی هوا بسیار آسیب پذیر می کند. این امر باعث تشدید اثرات آلودگی هوا بر سلامت مردم شده است.

مرگ و میر بیش از حد نوزادان در هند به دلیل  ذرات معلق در هوا، سه میلیون نوزاد تخمین زده میشود. این بالاترین نرخ در بین هشت منطقه ارزیابی شده در این مطالعه است.

مطالعه منتشر شده در Science Advances نشان داد که تولید محصولات کشاورزی به دلیل آلودگی هوا 12.5 تن کاهش یافته است.

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) در وبلاگی نوشت: آئروسل هایی – ذرات گرد و غبار معلق در هوا-  مانند کربن سیاه، کربن آلی، مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرار و دی اکسید گوگرد به آب و هوا و سلامت انسان آسیب می رسانند. آنها میوانند هفته ها در جو باقی بمانند.

نقطه ضعف توپوگرافی

این آلاینده ها‌ در کوتاه‌مدت می‌توانند آسیب هایی را در سطوح مختلف، بر اساس جایی که منشا می‌گیرند، ایجاد کنند.

گیتا پرساد، نویسنده اصلی این مطالع از دانشگاه تگزاس در دانشکده علوم زمین آستین جکسون، به Down To Earth گفت : برای مثال، هند با تأثیرات بیشتری بر روی نوزادان و بهره‌وری محصولات زراعی مواجه است. زیرا «آئروسل‌هایی که در این کشور منتشر می‌شوند به دلیل الگوهای آب‌وهوای منطقه‌ای و توپوگرافی احتمال بیشتری دارد که در محدوده محلی باقی بمانند».

الگوهای آب و هوای منطقه ای می تواند تعیین کند که ذرات معلق در هوا چقدر از محل مبدا حرکت می کنند. همچنین، محققان در این مطالعه گفتند که هیمالیا تا حدی به عنوان یک مانع جغرافیایی برای تهویه هوا عمل می کند.

هند همچنین در برابر انتشار جهانی آئروسل آسیب پذیر است. پرساد افزود: «به دلیل مکانی که هند در گردش جوی جهانی قرار دارد، انتشار گازهای گلخانه ای از مناطق دیگر می تواند به راحتی الگوهای دما و بارندگی را در هند تغییر دهد.»

به گفته محققان، وسعت بالای هند و آسیب پذیری نوزادان و مناطق وسیع زیر تولید کشاورزی، همه اینها به آسیب های اجتماعی بیشتر منجر میشود.

در این مطالعه آمده است که چین و هند در حال حاضر بزرگترین منابع انتشار گازهای گلخانه ای هستند. کارشناسان در این مقاله بیان کردند که پیش بینی می شود اندونزی، شرق آفریقا، آفریقای جنوبی و برزیل شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه ای باشند.

محققان از مدل‌سازی رایانه‌ای برای ترسیم تأثیرات بر مرگ و میر نوزادان، تولید محصولات اصلی و تولید ناخالص داخلی برای هشت منطقه استفاده کردند: هند، ایالات متحده، اروپا، چین، برزیل، آفریقای شرقی، اندونزی و آفریقای جنوبی.

محققان در مطالعه خود تاکید کردند که مرگ و میر نوزادان، تولید محصولات اصلی و تولید ناخالص داخلی عوامل تعیین کننده حیاتی رفاه هستند.

یافته ها حاکی از آن است که هند و شرق آفریقا بیشترین تعداد مرگ و میر نوزادان در اثر مواد آئروسل را داشته اند.

اروپا مسئول افزایش چهار برابری مرگ و میر نوزادان در خارج از مرزهای خود در مقایسه با تأثیرات منطقه ای بود.

پرساد خاطرنشان کرد: انتشار گازهای گلخانه ای اروپا به طور گسترده توسط الگوهای گردش جوی در بسیاری از مناطق شبه قاره آفریقا پخش می شود، جایی که تعداد زیادی از کودکان در آن زندگی می کنند که به شدت در برابر بیماری های ناشی از کیفیت پایین هوا آسیب پذیر هستند.

او توضیح داد که در اروپا، تأثیرات آنچنان زیاد نیست، زیرا تعداد نوزادان کم است و نوزادان آنقدر آسیب پذیر نیستند.

افزایش محصول؟

کاهش در بهره وری محصول در شمال آفریقا، غرب آسیا و جنوب آسیا مشاهده شد. تجزیه و تحلیل نشان داد که انتشار گازهای گلخانه ای بیشترین ضربه را به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و چین وارد می کند. برای هند، محققان مزایای اقتصادی را ثبت کردند.

به گفته ناسا، این آلاینده ها می توانند اثر خنک کنندگی داشته باشند زیرا نور خورشید را به فضا منعکس می کنند.

مطالعات ارتباط بین دما و حداکثر بهره وری اقتصادی را نشان داده است. کشورهای گرم مانند هند به اندازه اندکی از اثر خنک کنندگی سود می برند.

پرساد توضیح داد که کاهش جزئی دما می تواند به تقویت رشد محصولات حساس به دما مانند گندم کمک کند.

تاثیرات دست کم گرفته شده

این مطالعه نشان داد که آئروسل های منتشر شده با دی اکسید کربن می توانند هزینه های اجتماعی را افزایش دهند، تخمینی از هزینه های اقتصادی گازهای گلخانه ای تا 66 درصد نیز ذکر شده است.

جنیفر برنی، نویسنده ارشد و رئیس مارشال ساندرز در سیاست و تحقیقات جهانی آب و هوا در مدرسه سیاست و استراتژی جهانی گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه اثرات مضر انتشار گازهای گلخانه‌ای ما عموماً دست کم گرفته می‌شود.

پرساد خاطرنشان کرد: آئروسل ها که آب و هوا را خنک می کنند، اغلب به عنوان پوشش نقره ای برای مقابله با گرمایش ناشی از دی اکسید کربن معرفی می شوند.

اما وقتی به همه این اثرات به صورت ترکیبی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ منطقه‌ای مزایای کلی محلی را تجربه نمی‌کند یا با انتشار ذرات معلق در هوا، مزایای کلی جهانی ایجاد نمی‌کند.

منبع: downtoearth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *