کاهش 10 درصدی سطح بزرگترین دریاچه آب شیرین چین

شهره صدری- بنابر اعلام اداره منابع آبی محلی؛ دریاچه پویانگ، بزرگترین دریاچه آب شیرین در چین، از زمان شروع خشکسالی در ماه آگوست تنها 10 درصد از اندازه طبیعی خود را از دست داده است.

با توجه به انتشار  داده ها از مرکز پایش ایستگاه های هیدرومتری جیانگشی، با کاهش سطح آب دریاچه پویانگ به 7.99 متر، این دریاچه وارد وضعیت بسیار کم‌آبی شد. از زمان شروع ثبت داده های هیدرومتری در سال 1951، این اولین مرتبه است که این سطح آب در این دریاچه ثبت شده است. استان جیانگشی، جایی که دریاچه پویانگ در آن قرار دارد.

این سطح آب دریاچه 115 روز زودتر از حد معمول رخ داده است. رکورد قبلی کاهش سطح آب دریاچه پویانگ 30 نوامبر که در سال 2019 ثبت شده بود.

در جیانگشی از ماه ژوئیه به طور متوسط 132.2 میلی متر باران باریده است که 57 درصد کمتر از میانگین و کمترین رکورد در این دوره است. تداوم گرما منجر به میانگین سطح تبخیر 329 میلی متری در سراسر استان شده است.

اداره منابع آبی محلی اعلام کرد: “سطح آب پویانگ تنها در 31 روز از 12 متر به 8 متر کاهش یافت. این از لحاظ تاریخی نادر است.”

در نتیجه سطح آب این دریاچه به مساحت 291 کیلومتر مربع یا 10 درصد از اندازه معمول آن کوچک شده است. حجم آب دریاچه نیز تنها حدود 10 درصد نرمال است.

دمای بالای مداوم هوا، بارندگی کم و کاهش قابل توجه تخلیه آب به دریاچه پویانگ علت اصلی کاهش مساحت سطح دریاچه هستند.

ایستگاه های نظارتی در پنج رودخانه اصلی که به پویانگ می ریزند، کاهش 30 تا 80 درصدی رواناب را از ماه جولای گزارش کرده اند. رئیس اداره منابع آب محلی استان جیانگشی گفت که وضعیت از اواسط ماه اوت تشدید شده است و همچنین دریاچه همچنین آب بسیار کمتری از رودخانه یانگ تسه دریافت کرده است.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *