سیل فاجعه بار در پی بارش شدید باران  در چاد

شهره صدری- چاد یکی از فقیرترین کشورهای جهان در پی بارش بی سابقه بارن دچار سیل شد. سیل باعث شد تا هزاران نفر مجبور به ترک خانه های خود شده و در  بخش‌هایی از نجامنا پایتخت چاد تردد تنها با قایق امکان پذیر است.

طی ماه گذشته، در چندین کشور در سراسر بخش‌هایی از غرب و مرکز آفریقا، بارندگی های بیش از حد نرمال ، مناطق وسیعی را زیر آب فرو برده است.

در منطقه هشتم نجامنا پایتخت چاد، خانواده‌ها سوار قایق‌های چوبی شده‌اند تا از خیابان‌هایی عبور کنند که از اواخر ماه جولای مملو از سیل بوده است.

وقوع سیل در طول فصل بارانی این کشور غرب آفریقا که معمولاً از ماه می تا اکتبر در مناطق مرکزی و جنوبی آن ادامه دارد، غیر معمول نیست. اما این بار، باران‌ها زودتر آمده و فراوان‌تر شدند و به سرعت کانال‌های زهکشی و حوضچه‌ها را پر کردند.

در سال‌های اخیر، بارندگی شدید، تخریب زمین و برنامه‌ریزی ضعیف شهری منجر به وقوع مکرر سیل‌های فجیع در منطقه شده است.

ادریس عبدالله حسن، یکی از مقامات ارشد سازمان هواشناسی دولتی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «کشور چاد از سال 1990 چنین مقدار آب باران را ثبت نکرده است. وی این وضعیت را فاجعه بار توصیف کرد.»

براساس آخرین آمار دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد، بیش از 442000 نفر در چاد تا پایان ماه اوت تحت تاثیر سیل قرار گرفته اند.

در نجامنا، برخی از ساکنان به یک مدرسه محلی پناه برده‌اند، پناهگاه‌های موقتی را از چوب و تکه‌های پارچه درست کرده‌اند، که دفاع ناکافی در برابر پشه‌های در حال چرخش است.

کارولین موسده، زن چهل و یک ساله گفت که او و چهار فرزندش در سه هفته گذشته پس از فروریختن خانه‌شان در سیل، در مدرسه منطقه 9 بدون پول می‌خوابیدند. وی گفت ما غذا نداریم و بعضی از ما به مالاریا مبتلا شده ایم. هیچکس به فکر کمک به ما نیست، مسئولان از دور ما را نگاه می کنند که انگار پرندگان مهاجر هستیم.

علی هارون شهردار نجمنا گفت که دولت یک کمیته بحران اضطراری برای کمک به مردم سیل زده با مواد غذایی، پتو و بسته های بهداشتی تشکیل داده است.

علی هارون شهردار نجمنا گفت که دولت یک کمیته بحران اضطراری برای کمک به مردم سیل زده با مواد غذایی، پتو و بسته های بهداشتی تشکیل داده است.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *