برنامه اقدام حفاظت از رودخانه زرد اعلام شد

شهره صدری- مقامات چینی روز چهارشنبه از یک برنامه اقدام بلندپروازانه برای حفاظت از رودخانه زرد، دومین رودخانه طولانی کشور، رونمایی کردند. در این برنامه اقدام برای حفاظت از رودخانه زرد، قرار است تا 700 هزار هکتار از جنگل های طبیعی تخریب شده تا سال 2025 احیا شود و تقریباً 1.4 میلیون هکتار از اراضی که با بیابان زایی در حوضه این رودخانه تهدید میشوند، حفاظت گردد.

این طرح اقدام که روز چهارشنبه توسط 12 نهاد دولتی مرکزی از جمله وزارت محیط زیست و وزارت منابع آب اعلام شد، آخرین نمونه از تلاش های انجام شده این کشور برای حفاظت از رودخانه معروف به رودخانه مادر ملت چین است.

مقامات مرکزی چین اهمیت فراوانی برای حفاظت از رودخانه زرد قائل شده‌اند. زیرا این کشور در برنامه های جدید خود سعی دارد با ساخت یک تمدن محیط زیستی پیش رود. مفهومی که توسط رئیس جمهور شی جین پینگ برای توسعه متعادل و پایدار با همزیستی هماهنگ بین انسان و طبیعت ترویج شده است.

شی ریاست دو سمپوزیوم در مورد حفاظت از محیط زیست و توسعه با کیفیت بالا حوضه رودخانه زرد را بر عهده داشته است.

به عنوان مثال، در آخرین موردی که در اکتبر سال گذشته در جینان، مرکز استان شاندونگ برگزار شد، او خواستار تلاش های بی وقفه برای اطمینان از این شد که همه فعالیت ها برای رودخانه زرد در جهتی باشد که همواره منافع ملت چین در نظر گرفته شود.وی گفت که استان هایی که در امتداد رودخانه زرد قرار دارند باید محیط زیست را در اولویت قرار داده و به توسعه سبز متعهد باشند.

وی گفت که استان هایی که در امتداد رودخانه زرد قرار دارند باید محیط زیست را در اولویت قرار داده و به توسعه سبز متعهد باشند.

علاوه بر اقدامات حفاظت از محیط زیست و اصلاح، برنامه اقدام همچنین کنترل آلودگی آب را به عنوان یکی از اولویت های حفاظت از رودخانه زرد ذکر کرده است.

تا سال 2025، این کشور تمام آب های با کیفیت پایین تر از درجه پنج را که بدترین سطح در سیستم کیفیت آب پنج سطحی کشور برای آب های سطحی است، از حوضه حذف خواهد کرد.هدف آن است که کیفیت آب در بخش میانی و بالایی رودخانه زرد به درجه دوم برسد.

کیفیت درجه دو به این معنی است که آب را می توان به طور مستقیم برای آشامیدن استفاده کرد. به گفته وزارت محیط زیست ، رودخانه زرد در سال گذشته دارای کیفیت آب درجه سه در سراسر پیکره مرکزی خود بود.

این وزارتخانه گفت که یک کمپین ویژه برای تقویت امکانات حفاظت از محیط زیست در مناطق شهری راه اندازی خواهد شد. تمرکز اصلی در این کمپین تقویت شبکه جمع آوری فاضلاب، دفع لجن تولید شده از دفع فاضلاب و تصفیه آب های سیاه و بدبو است.

در این بیانیه آمده است: تا سال 2025، تمامی پارک های صنعتی در حوضه دارای امکاناتی برای دفع متمرکز فاضلاب خود خواهند بود. انتظار می رود تا آن زمان حداقل 90 درصد از توده های آبی سیاه و بدبو در مناطق شهری در سطح شهرستان ها از بین بروند.

بر اساس بیانیه خبری وزارت محیط زیست در روز چهارشنبه، این برنامه عملی که مطابق با وضعیت توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور تهیه شده است، با هدف هم افزایی حفاظت از محیط زیست و رشد اقتصادی پایدار و با کیفیت انجام شده است.

برای دستیابی به این هدف، مجموعه ای از پروژه های بزرگ مدیریت محیط زیستی، سیاست های ترجیحی و برنامه های آزمایشی معرفی می شود.

این وزارتخانه گفت که پروژه هایی برای استفاده از آب بازیافتی در مناطق کم آب راه اندازی خواهد شد. همچنین برنامه های آزمایشی در زمینه اعمال نظارت هوشمند محیطی در حوضه وجود خواهد داشت.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *