تشدید آتش سوزی در آمازون برزیل در پی جنگل زدایی ها

شهره صدری – منافع حاصل از کشاورزی منجر به جنگل زدایی بی سابقه در برزیل می شود و به شعله ور شدن آتش سوزی جنگل ها کمک می کند . آتش سوزی هایی که به این شدت سالها دیده نشده بود.

جنگل‌های بارانی آمازون برزیل بیش از هر نقطه‌ای در طول پنج سال گذشته دچار آتش سوزی شده است. این آتش سوزی ها ناشی از افزایش جنگل‌زدایی است.

طبق گزارش موسسه ملی فضایی برزیل، ماهواره ها بیش از 33000 آتش سوزی را با ورود جنگل های بارانی به اوج فصل آتش سوزی شناسایی کرده اند که اغلب با سطح بالای فعالیت جنگل زدایی مرتبط است.

آنه آلنکار، هماهنگ کننده پروژه مپ بیوماس، به آسوشیتدپرس گفت: « نرخ جنگل زدایی بسیار بالاست. این بدان معناست که بسیاری از درختان افتاده و آماده سوختن هستند. فصل آتش سوزی در ماه سپتامبر شدیدتر خواهد بود».

از مدتها پیش رئیس جمهور راست افراطی برزیل، ژایر بولسونارو، به دلیل شکست در مبارزه با جنگل زدایی غیرقانونی و آنچه منتقدان ادعا می کنند دیدگاهی دلسوزانه از چنین فعالیت هایی است، مورد انتقاد قرار گرفته است. آتش‌سوزی‌ها معمولاً توسط گروه‌هایی آغاز می‌شود که فضایی را برای چرای گاو ایجاد می‌کنند و مدافعان زمین‌های محیطی و گروه‌های بومی با خشونت و سرکوب مواجه شده‌اند.

آمازون بدترین ماه آگوست را برای آتش سوزی در 12 سال گذشته تجربه کرد، اما رئیس جمهور برزیل انتقادات را کم اهمیت جلوه داده و برای فعالیت تجاری در آمازون فشار آورده و پیشنهاد می کند که این انتقادات بخشی از تلاش برای تضعیف بخش کشاورزی برزیل است.

بولسونارو که برای انتخاب مجدد تلاش می کند، گفت: برزیل مستحق حمله به این شکل نیست. هیچ یک از کسانی که به ما حمله می کنند حق ندارند. او ماه گذشته در توییتر نوشت: اگر آنها می‌خواستند جنگلی زیبا برای خود بنامند، باید جنگل‌های کشورشان را حفظ می‌کردند.

به گفته آلنکار، آتش‌سوزی‌ها در ماه آگوست و پس از یک دوره بارندگی غیرمعمول در اوایل ماه به سرعت گسترش یافتند. شعله‌ها ابرهایی از دود تند ایجاد کرده است که می‌تواند برای هفته‌ها بر فراز شهرهایی مانند مانائوس، بزرگترین شهر منطقه آمازون شناور باشد.

به گفته آلنکار، آتش‌سوزی‌ها در ماه آگوست و پس از یک دوره بارندگی غیرمعمول در اوایل ماه به سرعت گسترش یافتند. شعله‌ها ابرهایی از دود تند ایجاد کرده است که می‌تواند برای هفته‌ها بر فراز شهرهایی مانند مانائوس، بزرگترین شهر منطقه آمازون شناور باشد.

حدود 20 درصد از منطقه ای که امسال در آمازون سوخته است اخیراً جنگل زدایی شده است. نیمی از آلودگی کربن برزیل نتیجه تبدیل زمین است. با سوختن آمازون، مناطقی که زمانی نقش مهمی در جذب کربن داشتند، در عوض شروع به انتشار مقادیر زیادی در جو کردند.

دولت بولسونارو در اجلاس آب و هوای COP26 قول داد تا سال 2028 به جنگل‌زدایی غیرقانونی پایان دهد، اما تلفات جنگل‌ها در دوران تصدی وی به بالاترین حد 15 سال گذشته افزایش یافته است.

آلنکار گفت: “اگر برزیل می خواهد انتشار کربن خود را کاهش دهد، اولین کاری که باید انجام دهد کاهش جنگل زدایی است، و دوم کاهش استفاده از آتش است.”

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *