نگرانی ها در مورد کیفیت آب سد تالوار

شهره صدری – در پی قطعی آب در شهر همدان به مدت بیش از ده روز، موضوع انتقال آب سد تالوار برای تامین بخشی از نیاز آبی شهر همدان دوباره مطرح شد. اما برخی از آلودگی این سد به آرسنیک خبر می دهند.

در واقع 17  سال پیش قرار بود  تا از سد تالوار خط انتقال آبی به همدان کشیده شود. ولی در این 17 سال پروژه تنها 40 درصد پیشرفت داشته است. سد مخزنی تالوار در ۱۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان و ۵۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیجار، در محدوده کوه چنگ الماس، در مرز سه استان همدان، زنجان و کردستان بر روی رودخانه تالوار قرار گرفته است.

پس از شکل گرفتن بحران قطعی آب در همدان، وزارت نیرو بطور ضربتی پروژه انتقال آب سد تالوار را اجراکرد. بطوری که در کمتر از یک ماه و با تلاش شبانه روزی بخش اعظم این پروژه خط انتقال انجام شده است.

ولی کارشناسان مختلف منابع آب در خصوص کمیت و کیفیت آب سد تالوار نگرانی هایی را عنوان می کنند. بنا به گفته برخی از کارشناسان منابع آب، این سد پس از سالها که از آبگیری آن گذشته است تنها قادر به آبگیری 20 درصد از حجم مخزن بوده است. این کارشناسان  معتقدند که آبدهی محاسبه شده رودخانه برای حجم مخزن مناسب نبوده و مخزن سد بسیار بزرگتر از حجم واقعی آورد آب محاسبه شده است. بنابراین این احتمال که سد تالوار بتواند آبی را برای تامین آب شرب به همدان برساند کم است.

از سوی دیگر برخی از آرسنیک در سد تالوار ابراز نگرانی کرده اند. به گزارش ایسنا، دکتر هوشنگ قمرنیا، استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی از بالا بودن غلظت آرسنیک از حد استاندارد شرب در سد تالوار خبر داد و اعلام کرد در مراحل مختلف تصفیه آب برای شرب مصرف‌کنندگان باید تمهیدات لازم برای حذف این عنصر خطرناک درنظر گرفته شود.

به گفته دکتر قمرنیا، این وظیفه مشاور طراح است که قبل از طراحی هر پروژه‌ای کیفیت منابع آب موجود را از لحاظ مختلف مورد ارزیابی قرار دهد اما طبق بررسی‌های بنده، گزارشی از مشاور، مبنی بر پایین بودن کیفیت آب رودخانه تالوار و آلودگی آن به آرسنیک و رد امکان استفاده از آب رودخانه تالوار به منظور شرب، منتشر نشده است. مشاور سد تالوار شرکت مهاب قدس بوده است.

این استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی ضمن اشاره به  تحقیقات انجام شده توسط عظیم ربیعی‌مصباح و همکارانشان در گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان گفت نتایج این مطالعه بیانگر آن است که آرسنیک موجود در آب رودخانه تالوار در دوره کم‌آبی تقریباً ۱۰ برابر و پرآبی ۱۴ برابر میزان غلظت مجاز آرسنیک از حد استاندارد شرب است.

آرسنیک شبه فلزی سمی و مضر برای انسان‌ها، حیوانات و گیاهان است.

پس از دستور دادستان همدان برای بررسی کیفیت آب سد تالوار، نمونه برداری ها برای سنجش میزان آرسنیک در این سد انجام شده است.

حسن خانجاانی موقر دادستان همدان گفت: مرجع اعلام نظر در مورد وجود آرسنیک در آب سد تالوار دانشگاه علوم پزشکی است و منتظر اعلام نتایج آزمایش در این خصوص هستیم. وی تاکید کرد تا زمانی که شایعات به اثبات نرسیده باشد به معنای سلامت آب سد تالوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *