جرقه نزاع سیاسی بین رهبران لهستان و آلمان بدلیل مرگ انبوه ماهی ها

شهره صدری – مرگ هزاران ماهی در رودخانه‌ای در مرز آلمان و لهستان باعث بروز اختلافات سیاسی بین دو کشور شده است.

دانشمندان هنوز در حال تلاش هستند تا علت مرگ انبوه ماهیان را در رودخانه اودر کشف کنند. تا کنون بیش از  200 تن ماهی مرده در رودخانه اودر پیدا شده است.

وزیر محیط زیست لهستان، آلمان را به انتشار « اخبار جعلی» در مورد فاجعه محیط زیستی پس از گزارش سطح بالای آفت کش ها در این رودخانه متهم کرد.

آنا مسکوا، وزیر آب و هوا و محیط زیست لهستان در توییتر نوشت: «در لهستان، این ماده [آفت‌کش] زیر آستانه آزمایش و شناسایی می‌شود، بدون اینکه تأثیری روی ماهی‌ها یا گونه‌های دیگر داشته باشد و ارتباطی با مرگ‌آف‌ها وجود ندارد».

کارشناسان در جمهوری چک، بریتانیا و هلند به این تحقیق کمک می کنند زیرا نمونه های آب برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ها در این کشورها ارسال شده است.

برخی از محققان می گویند که جلبک های سمی ممکن است باعث از بین رفتن ماهیان شده باشند.  اما نظریه های دیگری از احتمال نشت احتمالی مواد شیمیایی نیز اعلام شده است.

دولت لهستان 210 هزار یورو به هر کسی که اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی یا چه چیزی باعث فاجعه در دومین رودخانه بزرگ لهستان شده است، پاداش می دهد.

مرگ انبوه ماهیان اولین بار زمانی شناسایی شد که مردم محلی در 11 اوت با هزاران ماهی مرده در آب های نزدیک روستای ویدوچوا در غرب لهستان مواجه شدند.

مردم محلی به رویترز گفتند که بوی تعفن در اطراف آب به حدی بود که برخی در حین کار استفراغ کردند.

منبع : یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *