چین برای مقابله با خشکسالی چه می کند؟

شهره صدری- چین برای مقابله با خشکسالی در امتداد رودخانه یانگ تسه، رهاسازی مخازن سدها و بارورکردن ابرها را انجام میدهد

وزارت منابع آب چین قول داده است که به رهاسازی آب از مخازن اصلی در امتداد رودخانه یانگ تسه ادامه دهد تا به کاهش خشکسالی شدیدی که طولانی‌ترین مسیر آبی آسیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مقابله کند. موج گرما و سطوح پایین بارندگی باعث اختلال در تامین آب و آبیاری در سراسر منطقه شده است.

لیو ویپینگ، معاون وزیر منابع آب روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت، تا این ماه، این وزارتخانه 5.3 میلیارد متر مکعب آب از مخازن را به بخش میانی و پایین دست یانگ تسه تخلیه کرده است.

 این مقدار آب برای پاسخگویی به نیاز سالانه آب پکن، شهری با جمعیت تقریباً 22 میلیون نفر کافی است. به طور متوسط سالانه حدود 4 میلیارد مترمکعب آب در پایتخت مصرف می شود.

معاون وزیر منابع آب گفت: با توجه به اینکه دوره بحرانی برای رشد برنج و سایر محصولات در حوضه است، این وزارتخانه طرح جدید تخلیه آب را از روز سه‌شنبه آغاز کرده است و انتظار می‌رود 1.5 میلیارد متر مکعب دیگر آب به پایین دست اضافه شود.

با وجود خشکسالی شدید، وزیر نیرو تاکید کرد که تغییر عمده ای در میزان ذخیره آب در مخازن اصلی حوضه ایجاد نشده است.

او گفت که اگرچه هنوز فصل بارانی سالانه خود را تجربه می کند، بارندگی در این منطقه از میانگین دوره زمانی 45 درصد از ژوئیه کاهش یافته است. لیو ویپینگ افزود که آب در بدنه اصلی یانگ تسه و در دو دریاچه اصلی حوضه آن، دونگتینگ و پویانگ به پایین ترین سطح ثبت شده خود رسیده است.

به غیر از اختلال در تامین آب برای بیش از 830000 نفر و 160000 دام، خشکسالی بر آبیاری بیش از 820000 هکتار در هشت منطقه استانی از جمله استان های هوبی و آنهویی و شهرداری چونگ کینگ تاثیر گذاشته است. و مناطق آبیاری متوسط و مناطق شهری در حال حاضر قابل تضمین است.

او گفت که بیشتر زمین های زراعی آسیب دیده در حاشیه مناطق آبی یا در مناطقی قرار دارند که شبکه آبیاری ندارند. اکثر کسانی که آب آنها قطع شده است به آب انبارهای کوچک، چشمه های کوهستانی و نهرها وابسته هستند.

وی با بیان اینکه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته میزان ذخیره آب در مخازن متوسط و بزرگ تنها 10 درصد کمتر است و به طور کلی میزان ذخیره آب در مناطق آسیب دیده استان تقریباً مشابه سال گذشته است، گفت: چندین استان برای مقابله با خشکسالی اقداماتی را انجام داده اند.

به گزارش آنهویی دیلی، استان شرقی آنهویی 48 عملیات باروری ابرها را در 31 منطقه شهری و شهرستان روستایی بین دوشنبه تا سه شنبه انجام داد.

در طی دو روز، هواپیماهای هواشناسی آنهویی نزدیک به 1000 شعله نمک را در ابرها منفجر کردند، در حالی که بارندگی از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت بود.

به درخواست مقامات استان هوبی، اداره هواشناسی چین یک هواپیمای بارور ابر را به این استان اعزام کرده است. این هواپیما در روزهای دوشنبه و سه شنبه سه عملیات بارورسازی ابرها را در شهرهای شیان و ژیانگ یانگ انجام داد.

آتش نشانان در هوانگانگ، استان هوبی، از روز یکشنبه صدها بار برای کمک به خشکسالی اعزام شده اند. وظایف آنها شامل آبیاری محصولات زراعی، درختان میوه و کمربندهای سبز شهری و حتی خنک کردن خوکها است که با کامیون در امتداد بزرگراهها حمل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *