معمای مرگ و میر دسته جمعی ماهیان در رودخانه اروپای مرکزی

شهره صدری – آلمان و لهستان به دنبال کشف علت تلف شدن انبوه ماهیان در رودخانه اودر هستند که از میان دو کشور می گذرد.

وزیر محیط زیست لهستان گفت: آزمایش‌های آزمایشگاهی پس از مرگ دسته جمعی ماهی در رودخانه اودر، سطوح بالایی از شوری را تشخیص داد. اما جیوه باعث مسمومیت آب‌ این رودخانه نبود. همچنان معمای تلف شدن ماهیان در اروپای مرکزی ادامه دارد.

آنا مسکوا، وزیر آب و هوا و محیط زیست، روز شنبه گفت که تجزیه و تحلیل نمونه‌های رودخانه‌ای که در لهستان و آلمان گرفته شده‌اند، سطوح نمک بالا را نشان می‌دهد. او گفت که مطالعات سم شناسی جامع هنوز در لهستان در حال انجام است.

مسکوا گفت که اداره دامپزشکی دولتی لهستان هفت گونه از ماهی‌های مرده را آزمایش کرده و جیوه را به عنوان عامل تلف شدن رد کرده است، اما همچنان منتظر نتایج سایر مواد هستند. او گفت که نتایج آزمایش آلمان نیز وجود جیوه بالایی را نشان نداده است.

رود اودر از جمهوری چک تا مرز بین لهستان و آلمان می گذرد و سپس به دریای بالتیک می ریزد. بخشی از رسانه های آلمانی از مسمومیت این رودخانه با جیوه خبر دادند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، روز جمعه گفت که “مقادیر عظیمی از زباله های شیمیایی” احتمالاً عمداً به دومین رودخانه طولانی این کشور ریخته شده است . آسیب زیست محیطی به رودخانه اودر به قدری شدید است که سال ها طول می کشد تا این آبراهه بهبود یابد.

موراویسکی روز شنبه وعده داد که هر کاری ممکن است برای محدود کردن تخریب محیط زیست انجام دهد. وزیر کشور لهستان گفت 220 هزار دلار به هر کسی که در ردیابی عوامل آلوده کننده رودخانه کمک کند، جایزه پرداخت خواهد شد.

مقامات ایالت مکلنبورگ-پومرانیا غربی در شمال شرقی آلمان به مردم هشدار دادند که از ماهیگیری یا استفاده از آب تالاب Szczecin خودداری کنند، زیرا انتظار می رود آب آلوده رودخانه در عصر شنبه به منطقه خور برسد.

الکس ووگل، وزیر محیط زیست ایالت براندنبورگ آلمان، که رودخانه در امتداد آن جریان دارد، گفت: میزان تلف شدن ماهی ها تکان دهنده است. این ضربه‌ای به اودر به‌عنوان یک آبراهه با ارزش زیست‌محیطی بزرگ است که احتمالاً برای مدت طولانی به وضعیت قبل باز نمی گردد.

سازمان ملی مدیریت آب لهستان روز پنجشنبه اعلام کرد که 10 تن ماهی مرده از رودخانه خارج شده است. صدها داوطلب برای کمک به جمع آوری ماهی های مرده در امتداد رودخانه در آلمان کار می کردند.

آزمایشگاه‌های آلمانی گفتند که سطوح «غیر معمولی» از «نمک‌ها» را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند با مرگ مرتبط باشد، اما به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را به طور کامل توضیح دهد.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *