افزایش تعداد ببرهای وحشی در چین

شهره صدری – چین بعد از تجربه موفقیت آمیز در احیای گونه پاندا، باتلاش های مداوم خود در حفاظت از گربه ها، شاهد افزایش تعداد ببرها و پلنگ ها است.

براساس بررسی مشترکی که چین، روسیه و ایالات متحده در سال 1998 انجام دادند، تنها 12 تا 16 ببر سیبری وحشی در چین وجود داشت. این گونه زمانی به طور گسترده در منطقه شمال شرق چین پراکنده بود.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که جمعیت ببرهای وحشی سیبری در پارک ملی ببر و پلنگ شمال شرقی چین، که در استان‌های جیلین و هیلونگ‌جیانگ شمال شرقی چین قرار دارد، از ۵۰ قلاده فراتر رفته است، در حالی که این رقم حدود ۵ سال پیش ۲۷ قلاده بوده است.

این در حالی است که تعداد پلنگ آمور در پارک از 42 قلاده در سال 2017 به بیش از 60 قلاده در سالجاری رسیده است.

تلاش های بی وقفه

لی دونگ وی، که بیش از 10 سال درگیر حفاظت از ببر و پلنگ در جین است، به وضوح به یاد می آورد که 12 سال پیش، پیش بینی شده بود که ببر وحشی سیبری “در چین ناپدید شود”.

وضعیت در سال 2022 کاملاً متفاوت است زیرا جنگلبان اغلب رد پای گربه های بزرگ را در پارک می بیند. لی دونگ وی گفت: آن ردپاهایی که زمانی نادر بودند، اکنون یک تصویر رایج هستند.

در اواسط دهه 1990، ممنوعیت همه جانبه شکار در جیلین و هیلونگجیانگ اعلام شد.

برای احیای زیستگاه ببرها و پلنگ‌ها، این دو استان بعداً تصمیم گرفتند پارک ملی را به مساحت 14000 کیلومتر مربع را گسترش دهند. در سال 2017 این وسعت از پارک بطور آزمایشی بهره برداری و سال گذشته به طور رسمی تأسیس شد.

از دوره آزمایشی، جیلین و هیلونگجیانگ 400 هکتار جنگل را بازسازی و کشت کرده اند، 2000 هکتار درخت کاج کاشته اند، سه گذرگاه برای حیات وحش ساخته اند و 19 شرکت معدنی را تعطیل کرده اند.

در سال 2010، 13 کشوری که محل زیست ببر بودند از جمله چین متعهد شدند که ببرها را از انقراض با هدف دو برابر کردن تعداد ببرهای وحشی تا سال 2022 نجات دهند. چین از قبل به این هدف رسیده است.

داده های این پارک نشان می دهد که تنها 33 درصد از توله ببرهای وحشی سیبری می توانستند تا بزرگسالی قبل از تأسیس پارک زنده بمانند، اما این رقم در حال حاضر به 50 درصد افزایش یافته است.

به غیر از ببر و پلنگ، جمعیت آهوی سیکا، خرس و سایر گونه های در معرض خطر نیز در این پارک در حال افزایش است.

فنگ لیمین، معاون مرکز نظارت و تحقیقات ببرهای سیبری و پلنگ آمور تحت اداره ملی جنگلداری و مرتع گفت: «آنچه که ما از آن محافظت می کنیم نه تنها یک گونه ، بلکه زیستگاه آنها، پوشش گیاهی اطراف و زنجیره غذایی کامل است تا مطمئن شویم این گونه می تواند در محیط زیست زنده بماند و رشد کند.

تعارض های انسان و ببر حل شد

این پارک ملی وسیع به عنوان پناهگاه حیات وحش، محل زندگی بیش از 10000 انسان است. اقداماتی برای کاهش درگیری انسان و ببر انجام شده است زیرا بازگشت گربه های بزرگ نیز چالش های جدیدی را در این زمینه به همراه دارد.

در اوایل سال 2006، استان جیلین شروع به پرداخت غرامت به ساکنان برای صدمات شخصی و خسارت مالی ناشی از حیوانات وحشی کرد. پارک ملی امسال بیمه تجاری را برای جبران صدمات و خسارات ناشی از حیوانات وحشی معرفی کرد.

چن لیمین، یکی از روستاییان محلی شهر هونچون، جیلین، گفت: “ما دیگر نگران نیستیم. اگر زمین های کشاورزی توسط گرازها آسیب دید یا دام ها مورد حمله قرار گرفتند، ما از دولت غرامت دریافت خواهیم کرد.”

پیشرفت در حفاظت از ببر تنها نمونه ای از دستاوردهای چین در حفاظت از محیط زیست است.

تا سال 2025، چین قصد دارد سیستم پارک ملی خود را بهبود بخشد، ادغام و بهینه سازی مناطق حفاظت شده طبیعی خود را تکمیل کند و در ابتدا مناطق حفاظت شده طبیعی را با پارک های ملی به عنوان مناطق اصلی ایجاد کند. این حرکت بخشی از تلاش جدی کشور برای توسعه پایدار است.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *