تلاش‌های حفاظتی در آفریقا میتواند توسط زنان رهبری شود

شهره صدری- صدای زنان به طور قابل توجهی در موضوعات مربوط به حفاظت از محیط زیست در آفریقا شنیده نمی شود. زمان آن فرا رسیده است که صدای خود را به گوش دیگران برسانیم.

نوشته الن جانسون سرلیف : رئیس مشترک هیئت مستقل آمادگی و واکنش به همه گیری و رئیس جمهور سابق لیبریا

زنان ستون فقرات جامعه را تشکیل می دهند. این امر در هیچ کجا به اندازه روستاهای آفریقا صادق نیست، جایی که به اصطلاح “جنس کمتر” بخش عمده ای از فرزندآوری، خانه داری و درآمدزایی را بر عهده دارند. بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، زنان 70 درصد نیروی کار کشاورزی آفریقا را تشکیل می دهند و 90 درصد از تولید غذای این قاره را بر دوش می کشند.

اکثر زنان در جنوب صحرای آفریقا مسئولیت های سنتی به عنوان تولید کننده مواد غذایی، جمع آوری آب و سوخت، و مراقبت از خانواده را دارا هستند. تقسیم کار بر اساس جنسیت در جوامع کشاورزی روستایی به این معنی است که تخریب محیط زیست ناشی از تغییرات آب و هوا و همچنین توسعه برنامه ریزی نشده بیشترین تأثیر را بر زنان می گذارد.

با این حال، علی‌رغم وابستگی شدید آن‌ها به سلامت محیط‌زیست که کمک قابل توجهی به خانواده‌ها، جوامع و اقتصادشان می‌کند، صدای زنان به‌طور قابل‌توجهی در بحث‌های توسعه آفریقا غایب است. زمان آن فرا رسیده است که صدای خود را به گوش دیگران برسانیم.

فمینیسم قبلاً در آفریقا تأثیر گذاشته است. من دو دهه پیش اولین زن انتخاب شده رئیس دولت آفریقایی شدم. زنان دیگر از آن زمان نقش های مهم رهبری عمومی را در دیگر کشورهای آفریقایی بر عهده گرفتند. امروز، ما شروع به دیدن زنان بیشتری در تصمیم گیری و نقش های رهبری نسبت به قبل در سراسر این قاره کرده ایم.

در واقع، آفریقا در رهبری عمومی زنان در جهان پیشتاز است. پنج کشور آفریقایی در میان 20 کشور برتر جهان در نمایندگی زنان در مجلس قرار دارند. رواندا با داشتن 60 درصد پارلمان زن همچنان در صدر فهرست قرار دارد.

افزایش تعداد زنان آفریقایی در پست های مدیریتی یک روند محدود به نهادهای ملی نیست. بسیاری از زنان آفریقایی در حال حاضر در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان تجارت جهانی، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل پست رهبری دارند.

در حالی که ما پیشرفت قابل توجهی در جهت افزایش برابری جنسیتی در آفریقا داشته‌ایم و تعداد زیادی از زنان اکنون در نقش‌های تصمیم‌گیری در بسیاری از زمینه‌ها حضور دارند، یک زمینه مهم وجود دارد که صدای زنان در آن دیده نمیشود: حفاظت.

اگر می‌خواهیم یک بخش حفاظتی آفریقایی واقعاً پرجنب‌وجوش ایجاد کنیم که راه‌حل‌های پویا و مؤثری برای چالش‌های مهم حفاظتی ما ایجاد کند، دولت‌ها و گروه‌های حفاظتی باید تدابیری اتخاذ کنند تا مطمئن شویم که به مشکلات از زوایای مختلف نگاه می‌کنیم. و یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، گوش دادن به زنانی است که اغلب تحت تأثیر تخریب محیط‌زیست هستند.

ایجاد مناطق حفاظت شده امکان حفاظت از کریدورهای حیات وحش در سراسر آفریقا و مرتبط کردن مناطق حفاظت شده را با یکدیگر فراهم کرده است. این مناطق همچنین فرصت هایی را برای بسیاری در سطح جامعه ایجاد کردند. زنان روستایی که از قدیم الایام نقش نگهبانان منابع طبیعی را بر عهده گرفته بودند، نتوانستند به طور کامل از این مزایا بهره مند شوند، زیرا مالکان شناخته شده زمین نیستند. به دلیل نقش‌های سنتی جنسیتی، به آنها فرصتی داده نشده است که در اداره امور حفاظتی شرکت کنند.

زنان به‌عنوان گروهی که بیشترین تأثیر را از تغییرات آب‌وهوایی می پذیرند، درک بهتری از کارهایی دارند که برای سازگاری با شرایط متغیر محیطی، حفاظت از محیط‌زیست، و ارائه راه‌حل‌های عملی برای مشکلات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی باید انجام شود.

اما محدودیت حقوق زمین، عدم دسترسی به منابع مالی، آموزش و فناوری، و همچنین دسترسی محدود به حوزه‌های تصمیم‌گیری سیاسی اغلب آنها را از ایفای نقش کامل در مقابله با تغییرات آب و هوا و سایر چالش‌های زیست‌محیطی باز می‌دارد.

بنابراین، آزاد کردن مسیر برای کسب دانش و توانایی زنان فرصت مهمی برای ایجاد راه حل های موثر تغییر آب و هوا به نفع همه است و افزایش کارایی تلاش های حفاظتی به همراه خواهد داشت.

بخش حفاظت از ابتدا تحت سلطه مردان بوده است و هنوز نتوانسته است از دانش و پتانسیل زنان در رسیدگی به مشکلات پیچیده ای که امروز با آن مواجه است استفاده کند.

افتتاحیه کنگره مناطق حفاظت شده آفریقا (APAC  )که قرار است از هفته آینده، 18 تا 23 ژوئیه، 2022 در کیگالی برگزار شود، نه تنها یک پلت فرم مهم برای زنان در زمینه حفاظت برای شنیدن صدای خود فراهم می کند، بلکه به عنوان یک جایگاه برای گفتگو در مورد بهترین راه ها برای افزایش حضور زنان در این زمینه می تواند عمل کند.

برای دستیابی به برابری جنسیتی باید تعداد زنان در موقعیت های تصمیم گیری در این بخش افزایش یابد، اما این نباید تنها دلیل  تلاش برای تشویق زنان به مشارکت در حفاظت باشد. این بخش همچنین باید رویکردها و راه‌حل‌های منحصربه‌فردی را که زنان می‌توانند روی میز ارائه دهند، بشناسد.

در سطوح ملی و محلی، زنان بیشتری – به ویژه زنان روستایی – باید در طراحی و برنامه ریزی سیاست ها، برنامه ها و پروژه های حفاظتی و همچنین تأمین مالی، اجرا و نظارت و ارزیابی آنها مشارکت داشته باشند. سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشارکت اجرایی فراتر از جنسیت، چند ذی‌نفعی و چندبخشی مرتبط با حفاظت نیز می‌تواند به کشورها کمک کند تا استراتژی‌های را توسعه دهند که نگرانی‌های جنسیتی را کمتر کرده و بر دانش و دیدگاه‌های منحصربه‌فرد زنان بسازد.

امروز، دستیابی به برابری جنسیتی باید در اولویت هر بخش باشد. بنابراین، APAC باید فرصتی برای همه بازیگرانی باشد که در حفاظت، از سازمان‌های جهانی گرفته تا بخش خصوصی و دولت‌ها، برای مشارکت در گفت‌وگو درباره افزایش نمایندگی زنان در این زمینه مشارکت دارند. زنان بیشتری باید در تنظیم دستور کار صنعت حفاظت شرکت کنند، نه تنها به این دلیل که ما به برابری جنسیتی نیاز داریم، بلکه به این دلیل که زنان احتمالاً کلید توسعه راه حل های موثر و پایدار حفاظتی را در دست دارند.

زنان باید در همه سازمان‌ها و نهادها با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم ارزشمند آفریقا – نه تنها به خاطر برابری جنسیتی، بلکه به خاطر آینده این قاره – جایگاه شایسته خود را بدست گیرند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *