خشکسالی در ایتالیا باعث اعلام وضعیت فوق العاده شد

شهره صدری – در پی خشکسالی شدید، ایتالیا در پنج منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرد دره کشاورزی پو در شمال بوسیله بدترین خشکسالی در دهه های اخیر آسیب دیده است.

دفتر نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد به دلیل تشدید خشکسالی که در هفته های اخیر پنج منطقه شمالی را گرفتار کرده است، وضعیت فوق العاده اعلام میشود.

دولت روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که کابینه وضعیت اضطراری را در امیلیا رومانیا، فریولی-ونزیا جولیا، لمباردی، پیمونت و ونتو تا 31 دسامبر تصویب کرد و بودجه 36.5 میلیون یورویی را برای کمک به آسیب دیدگان اختصاص داد.

ایتالیا با موج گرمای غیرمعمول زودرس و کاهش بارندگی مواجه است، به ویژه در دره کشاورزی پو در شمال، که از بدترین خشکسالی در دهه های اخیر آسیب دیده است.

وضعیت اضطراری «امکانات و اختیارات فوق‌العاده‌ای» برای کمک به تضمین امنیت عمومی، جبران خسارات و در عین حال تضمین شرایط عادی زندگی برای ساکنان منطقه فراهم می‌کند.

به گفته بزرگترین اتحادیه کشاورزی کشور، Coldiretti، خشکسالی بیش از 30 درصد از تولیدات کشاورزی ملی و نیمی از مزارع در دره پو را تهدید می کند، جایی که ژامبون پارما در آن تولید می شود.

دریاچه‌های Maggiore و Garda – واقع در نزدیکی میلان بین مناطق Piedmont و Lombardy – نیز در این زمان از سال تحت تأثیر سطح آب کمتر از حد معمول قرار گرفتند، در حالی که در جنوب‌تر میزان آب رودخانه تیبر که از رم می‌گذرد نیز کاهش یافت.

پو، بزرگترین مخزن آب شبه جزیره، به طور گسترده توسط کشاورزان برای آبیاری شالیزارهای برنج، مزارع کشاورزی و چراگاه گاوها استفاده می شود.

در روزهای اخیر چندین شهرداری محدودیت هایی را اعلام کرده اند. ورونا، شهری با یک چهارم میلیون نفر، استفاده از آب آشامیدنی را جیره بندی کرده است، در حالی که میلان از بسته شدن فواره های تزئینی شهر خبر داده است.

در نتیجه خشکسالی، تولید برق آبی به شدت کاهش یافته است. نیروگاه های برق آبی، عمدتا در مناطق کوهستانی شمال کشور، نزدیک به 20 درصد از تولید انرژی ملی را تشکیل می دهند.

اعلام وضعیت اضطراری یک روز پس از آن اعلام شد که حداقل هفت نفر پس از ریزش یخچال طبیعی در کوه‌های آلپ ایتالیا جان خود را از دست دادند که دراگی گفت «بدون شک» با گرمایش جهانی مرتبط است.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *