بزرگترین مزرعه عمودی جهان در بریتانیا ساخته می شود

شهره صدری – بزرگترین مزرعه عمودی جهان برای کمک به پایان دادن به اتکای بریتانیا به غذاهای وارداتی ساخته می شود. این مزرعه عمودی به اندازه 96 زمین تنیس است.

خواروبار فروشان انگلیسی در حال حاضر تقریباً یک سوم سبزی ریحان تازه خود را از تیم Jones Food Company (JFC) دریافت می کنند. این گیاه در کنار سایر سبزی های برگدار در بزرگترین مزرعه عمودی اروپا در لینکلن شایر انگلستان کشت می شود.

اکنون آنها در حال آزمایش بر روی رشد میوه های نرم، گل ها، سبزیجات و حتی انگور در مقیاس تجاری هستند. یک مرکز نوآوری پیشرفته به تازگی در نزدیکی شهر بریستول افتتاح شده است که در آن محققان در تلاش هستند تا این ایده ها را در 10 سال آینده به واقعیت تبدیل کنند.

گلین استفنز، رئیس بخش پرورش گیاهان JFC می گوید: «ما قبلاً می توانستیم محصولاتی غیر از سبزی های برگ دار، از قارچ گرفته تا شاه توت و گل لاله، پرورش دهیم، اما وظیفه ما از طریق این مرکز جدید این است که سرعت رشد را در مقیاس تجاری افزایش دهیم.

این شرکت می خواهد نیاز به واردات این محصولات را در بریتانیا کاهش دهد.. به گفته دولت، در سال 2020، نزدیک به نیمی از کل مواد غذایی مصرف شده در بریتانیا از خارج از کشور وارد شده است.

گزارش اخیر از شرکت خدمات املاک و مستغلات Savills نشان داد که 69 درصد از این واردات از کشورهای با امتیازات زیست محیطی پایین تر از انگلیس مانند آفریقای جنوبی و ترکیه انجام می شود. برای میوه ها، سبزیجات و غلات این نسبت به 77 درصد افزایش می یابد.

این مرکز چند میلیون پوندی بیش از 13500 متر مربع فضای رشد خواهد داشت . مساحتی معادل 96 زمین تنیس که روی هم قرار گرفته اند. این مرکز قرار است در پاییز امسال افتتاح شود.

استفنز اضافه می کند: ما می‌خواهیم مصرف‌کنندگان بتوانند فلفل‌ها، گوجه‌فرنگی‌ها یا انواع توت‌های عمودی را از خواروبار فروشی محله خود تهیه کنند و بدانند که این محصول تولید داخل است و مجبور نبوده تا صدها مایل را طی کند تا به آشپزخانه آنها برسد.

آنها امیدوار هستند که با این روشهای نوین، مزارع عمودی بتوانند تامین کنندگان اصلی مواد غذایی تازه در بریتانیا در سال های آینده باشند.

آیا مزارع عمودی برای محیط زیست بهتر هستند؟

استفنز می گوید مزارع عمودی نسبت به کشاورزی در فضای باز از کود کمتری استفاده می کنند. زیرا اگر گیاهان کود را جذب نکنند از طریق سیستم آبی مزرعه بازیافت می شود. همچنین هیچ خطری برای خروج کودها از مزارع و آلودگی منابع آب وجود ندارد.

این شرکت اضافه می کند که این مجموعه نوآورانه پرورش مواد غذایی می تواند با ۱۰۰ درصد انرژی سبز تغذیه شود، ۹۵ درصد آب کمتری مصرف کند و مسافت های هوایی مرتبط به حمل و نقل مواد غذایی را کاهش دهد.

جیمز لوید جونز بنیانگذار و مدیر عامل JFC می گوید: مصرف کنندگان، خرده فروشان، دولت و همه افراد درگیر اهمیت و مزایای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش مسافت های انتقال غذا، کاهش استفاده از آفت کش ها و مصرف آب و به طور کلی پایدارتر بودن در روشی که ما غذای خود را تولید می کنیم را درک می کنند.

کشاورزی عمودی نیز در محیطی کاملاً کنترل شده انجام می شود. این بدان معناست که این فرآیند به تغییرات آب و هوای فصلی یا فضای محدود زمین برای تولید غذا در 365 روز سال متکی نیست.

لوید جونز می‌گوید نوآوری‌های JFC می‌تواند به زودی به این معنی باشد که بریتانیا کاملاً به محصولات تازه تولید شده داخلی متکی خواهد بود. از آنچه به دست آورده ایم و در حال برنامه ریزی هستیم، مشخص است که در 10 سال آینده، بریتانیا می تواند در موقعیتی قرار گیرد که دیگر به واردات میوه ها و گیاهان تازه از جنوب اروپا، شمال آفریقا، دریای کارائیب یا هر کجا ی دیگر وابسته نباشیم.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *