افزایش دما باعث ذوب شدن مجدد یخچال های طبیعی شد

شهره صدری – یخچال‌های طبیعی در کوه‌های آلپ اروپا ناپایدارتر و خطرناک‌تر میشوند.  زیرا افزایش دمای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در حال بیدار کردن دوباره آن چیزی است که مدت‌ها به‌عنوان ورقه‌های یخی خفته و تقریباً فسیل‌شده شناخته می‌شد.

روز یکشنبه در یک حادثه تراژیک، یخچال طبیعی بر روی مارمولادا در شمال دولومیت ها ریزش  کرد.  این ذوب یخچال طبیعی در رشته کوه های بلند با ارتفاع بیش از 3300 متر رخ داد و حداقل شش نفر را کشت.

این در حالی است که ایتالیا به موج گرمای اوایل تابستان مشغول بود و بر تأثیر خشکسالی بر محصولات کشاورزی در دره حاصلخیز پو متمرکز شده است.

جووانی باکولو، دانشمند محیط زیست و یخ‌شناس در دانشگاه میلان بیکوکا، با اشاره به کمبود برف زمستانی و شروع بسیار گرم تابستان، گفت: به نظر میرسد این تابستان 2022 یک طوفان جدی برای یخچال‌ها باشد.

او به رویترز گفت: «هیچ کس انتظار نداشت یخچالی مانند مارمولادا چنین واکنشی نشان دهد. یخچال‌های طبیعی مانند مارمولادا «آرام» در نظر گرفته می‌شوند، انتظار می‌رود که آنها فقط عقب‌نشینی کنند.»

لوکا زایا فرماندار منطقه ونتو در آخر هفته گفت که دمای هوای  منطقه یخبندان مارمولادای روز شنبه به 10 درجه سانتیگراد رسید.

واحد امداد آلپاین گفت، توده عظیمی از یخ در نزدیکی پونتا روکا، در مسیری که معمولاً کوهنوردان و کوهنوردان برای رسیدن به قله از آن استفاده می‌کنند، فروریخت.

پول کریستوفرسن، استاد یخ شناسی در دانشگاه کمبریج، می گوید: یخچال های مرتفع مانند مارمولادا اغلب شیب دار هستند و دمای سرد زیر صفر درجه سانتی گراد برای پایدار نگه داشتن آنها لازم است.

وی افزود: اما تغییرات آب و هوا به معنای ذوب بیشتر و بیشتر یخچالهاست. این ذوب شدن گرمایی را آزاد می کند که در صورت یخ زدن مجدد آب، یخ را گرم می کند، یا حتی بدتر باعث فروپاشی ناگهانی یخچال ها میشود.

باکولو گفت کوهنوردانی که برای فرار از گرمای تابستان به کوهستان می روند، باید مراقب باشند که کجا می روند.

منبع: usnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *