فشار بر کشورها برای افزایش سطح مناطق تحت حفاظت محیط زیست

شهره صدری – نایروبی میزبان مذاکرات تنوع زیستی سازمان ملل با هدف فشار 30 به 30 است. سازمان ملل از کشورها می خواهد تا سال 2030 ، 30 درصد از مناطق خشکی و دریایی خود را برای حفاظت تعیین کنند.

پس از اینکه دور قبلی مذاکرات تنوع زیستی در ماه مارس نتوانست پیشرفتی داشته باشد، مذاکره کنندگان سازمان ملل در نایروبی مذاکرات را برای دستیابی به یک پیمان جهانی جدید برای حفاظت از طبیعت و حیات وحش آغاز کرده اند.

با هشدار دانشمندان که تخمین زده می شود یک میلیون گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند، سازمان ملل از کشورها می خواهد تا 30 درصد از مناطق خشکی و دریایی خود را تا سال 2030 برای حفاظت تعیین کنند.

مذاکرات هفته پیش پس از اینکه سازمان‌دهندگان اعلام کردند نشست تنوع زیستی سازمان ملل متحد پس از چهار بار به تعویق افتادن در چین به دلیل همه‌گیری کووید-19، به مونترال، کانادا منتقل می‌شود، امیدبخش تر شد.

هوانگ رانچیو، وزیر محیط زیست چین، که رئیس COP15 نیز هست، گفت: «ما دلایلی داریم که کاملاً مطمئن باشیم که چارچوب جهانی تنوع زیستی اتخاذ خواهد شد».

به گفته دانشمندان، تحقق این هدف “30 در 30” به محافظت از محیط زیست جهان در برابر شکار غیرقانونی، آلودگی یا تجاوز به توسعه انسانی کمک می کند.

زمین شاهد پنج رخداد انقراض دسته جمعی بوده است و دانشمندان بر این باورند که ما اکنون در ششمین رخداد هستیم و گونه های جانوری و گیاهی با سرعتی که در 10 میلیون سال گذشته دیده نشده است در حال انقراض هستند.

در حال حاضر تنها 17 درصد از زمین های زمین و هفت درصد از اقیانوس ها تحت نوعی حفاظت قرار دارند.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد هفته پیش  از نمایندگان خواست تا در جریان مذاکرات نایروبی این هفته به پیش نویس توافق نهایی دست یابند. این پیش نویس سپس در COP15 در دسامبر به رای گذاشته می شود.

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی UNEP در جلسه افتتاحیه این اجلاس در پایتخت کنیا گفت: امروز و این روزها، برای اطمینان از موفقیت در COP15 و پس از آن، پیشرفت چشمگیری ضروری است.

اما چندین نقطه مبهم باقی مانده است، به طوری که متن پیش نویس در حال حاضر مملو از کروشه های مربع است که نشان دهنده عدم توافق در مورد موضوعاتی مانند اهداف کاهش استفاده از آفت کش ها است.

اندرسن گفت: “بدون اعداد، چارچوب آرمانی باقی خواهد ماند و به گونه ای تنظیم خواهد شد که شکست بخورد.”

تامین مالی یکی دیگر از زمینه های اختلاف است. ائتلافی از گروه‌های زیست‌محیطی، از جمله اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و صندوق جهانی حیات وحش، از کشورهای ثروتمند می‌خواهند که سالانه ۶۰ میلیارد دلار از ۷۰۰ میلیارد دلار مورد نیاز سالانه برای رسیدگی به بحران تنوع زیستی کمک کنند.

برایان اودانل، مدیر کمپین غیرانتفاعی حفاظت از طبیعت می گوید: «بیشتر از دست دادن تنوع زیستی جهانی ناشی از مصرف زیاد در کشورهای ثروتمند است.

گروه‌های سبز گفتند که می‌توان 500 میلیارد دلار دیگر را با کاهش یارانه‌های مضر برای سوخت‌های فسیلی و کشاورزی به دست آورد.

سازمان ملل همچنین از نمایندگان خواست تا نحوه برنامه ریزی و گزارش پیشرفت هر یک از اهداف را بررسی کنند. اهداف حفاظتی قبلی جهان – معروف به اهداف آیچی – در سال 2020 منقضی شدند بدون اینکه حتی یک مورد به طور کامل محقق شود.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *