میلیون ها یمنی گرسنه خواهند ماند زیرا سازمان ملل مجبور به کاهش کمک های غذایی شد

شهره صدری – برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد باید کمک های غذایی را که به یمن ارسال می کند به دلیل کمبود بودجه سهمیه بندی کند.

برنامه جهانی غذا – WFP – کاهش چشمگیر بیشتر کمک های غذایی در یمن را اعلام کرده است. این تصمیم باعث می شود میلیون ها یمنی که در حال حاضر از جنگ رنج می برند قادر به دریافت غذای کافی نباشند.

برنامه جهانی غذا روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل عدم دریافت بودجه کافی، شرایط اقتصادی جهانی و تداوم اثرات ضربه‌ای تهاجم روسیه به اوکراین، مجبور به جیره‌بندی شده است.

WFP به 13 میلیون نفر در یمن کمک های غذایی ارائه می کند، اما کاهش های جدید به این معنی است که تنها می تواند 50 درصد از نیازهای غذایی روزانه خود را برای پنج میلیون نفر فراهم کند و هشت میلیون باقیمانده تنها 25 درصد را دریافت می کنند.

دست کم 17.4 میلیون نفر – بیش از نیمی از جمعیت یمن – که بین یک جنگ طولانی و فروپاشی اقتصادی گرفتار شده اند، به کمک غذایی نیاز دارند.

WFP که شعبه کمک غذایی سازمان ملل متحد است، اضافه کرد « فعالیت‌های تاب‌آوری و معیشت، و برنامه‌های تغذیه و تغذیه مدارس» برای چهار میلیون نفر کاهش می‌یابد و تنها برای 1.8 میلیون نفر در دسترس خواهد بود.

نزدیک به هشت سال جنگ بین نیروهای دولتی تحت حمایت عربستان و حوثی ها در یمن آنچه را سازمان ملل بدترین بحران انسانی جهان نامیده است، ایجاد کرده است.

کاهش اولیه کمک های غذایی برنامه جهانی غذا در پایان سال 2021 به دلیل کمبود بودجه اعلام شده است. زیرا سازمان ملل تنها توانسته یک چهارم از 2 میلیارد دلاری را که گفته بود امسال برای یمن نیاز دارد از کمک کنندگان بین المللی جمع آوری کند.

پیش بینی می شود در سال 2022 حدود 19 میلیون نفر در یمن به کمک غذایی نیاز داشته باشند که نسبت به 17.4 میلیون فعلی افزایش یافته است. از این تعداد، 7.3 میلیون نفر با سطح اضطراری گرسنگی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در حال حاضر حدود 2.3 میلیون کودک زیر پنج سال در یمن از سوء تغذیه حاد رنج می برند که انتظار می رود 400000 نفر در ماه های آینده از سوءتغذیه شدید که تهدید کننده زندگی آنهاست رنج ببرند.

اختلال در عرضه جهانی گندم به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و ممنوعیت صادرات گندم توسط هند، خطر عمیق‌تر شدن بحران گرسنگی یمن و افزایش قیمت مواد غذایی را در پی دارد، قیمتی که تنها طی دو سال در برخی از مناطق این کشور دو برابر شده بود.

اقتصاد یمن در بحبوحه محاصره بنادر اصلی یمن توسط ائتلاف به رهبری عربستان که دسترسی به مواد غذایی و سوخت و همچنین ورود کالاهای غیر ضروری به این کشور را محدود می کند، سقوط کرده است.

طرف‌های درگیر، از جمله حوثی‌ها و دولت یمن، انتقال سوخت و کالا به سراسر کشور را محدود کرده‌اند.

وزیر برنامه ریزی در دولت تحت حمایت عربستان سعودی روز جمعه هشدار داد که ذخایر گندم یمن ممکن است تا اواسط ژوئیه تمام شود و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا به تامین بازارهای جدید برای جایگزینی گندم اوکراین و روسیه کمک کنند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *