کودکان یمن از گرسنگی در حال مرگ هستند، سازمان ملل نگران نشت نفتکش یمنی است

شهره صدری: سازمان ملل برای جلوگیری از نشت نفتکش یمنی که پس از سالها لنگر انداختن در دریا، کمپین سرمایه گذاری جمعی را راه اندازی کرده است.

هدف از کمپین رسانه‌های اجتماعی که روز دوشنبه توسط سازمان ملل راه‌اندازی شد، نزدیک‌تر کردن جهان به جلوگیری از نشت نفت از یک ابر نفتکش در حال تخریب و لنگر انداخته در یمن عنوان شده است که می‌تواند برای آلودگی دریا خطرناک باشد.

هدف این  کمپین رسانه ای،  جمع آوری سرمایه برای شروع عملیات اضطراری 80 میلیون دلاری برای انتقال نفت از FSO Safer به یک نفتکش موقت دیگر است.

سازمان ملل بعد از هفت سال جنگ یمن، در زمان آتش بس نگران آلودگی نفتی ناشی از نفتکش یمنی شده است که حامل یک میلیون بشکه نفت است. این نفتکش بدلیل جنگ امکان ارسال و یا تخلیه نفت را نداشته و عدم تعمیر و نگهداری نفتکش باعث شده است تا احتمال نشت نفت از آن بالا رود.

این نفتکش با 376 متر طول، یکی از بزرگترین نفتکش های جهان است و تقریباً چهار برابر نفت خامی است که در طول فاجعه اکسون والدز در آلاسکا در سال 1989 نشت کرد.

نفتکش Safer  تنها چند مایل دورتر از سواحل یمن لنگر انداخته است. جنگ بین ائتلاف طرفدار دولت و شورشیان حوثی شاهد تخلیه از کشتی و همچنین تعمیر و نگهداری آن در سال 2015 متوقف شد.

جنگ یمن در طول هفت سال در این کشور بیش از 377000 نفر کشته بر جای گذاشت. طبق آمار منتشره، بیش از 7 سال درگیری بی رحمانه در یمن بیش از 20 میلیون نفر را نیازمند کمک های فوری بشردوستانه ساخته است. بیش از نیمی از این افراد کودک هستند.

بیش از هفت سال درگیری مسلحانه در یمن باعث کشته شدن ده ها هزار غیرنظامی و آواره شدن بیش از 4 میلیون نفر شده است. این جنگ یمن را به یکی از بزرگترین بحران های بشردوستانه و عملیات امدادرسانی در جهان تبدیل کرده است.

البته عجیب نیست که سازمان ملل غربی، در برابر مرگ و میر کودکان یمنی از سوء تغذیه و آوارگی مردم یمن اتکا به جند بیانیه بشردوستانه کند و علیه عربستان سعودی هیچ گاه موضعی جدی اتخاذ نکند. یمن هفت سال در شدیدترین محاصره اقتصادی بود و بر عربستان سوی دیگر این جنگ هیچ تحریمی اعمال نشد.

حال این سازمان به اصطلاح جهانی در ظاهر نگران آلودگی نفتی است ولی در حقیقت در بازار نابسامان کمبود نفت و انرژی در پی جنگ اوکراین، یک میلیون بشکه نفت مانده در بندر یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *