پسماندهای پلاستیکی در جهان تا سال 2060 سه برابر میشود

شهره صدری- طبق گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه حتی با اقدامات تهاجمی برای کاهش تقاضا، تولید پلاستیک در کمتر از 40 سال آینده تقریبا دو برابر خواهد شد.

بر اساس یافته‌های جدید منتشر شده، جهانی که به شدت تحت تأثیر آلودگی پلاستیکی قرار گرفته است، همچنان در مسیری قرار دارد که در کمتر از چهار دهه، استفاده از پلاستیک تقریباً سه برابر خواهد شد.

بر اساس گزارش روز جمعه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، تولید سالانه پلاستیک های نفتی تا سال 2060 به 1.2 میلیارد تن و زباله ها از یک میلیارد تن فراتر خواهد رفت.

در این گزارش آمده است که این افزایش ناشی از رشد اقتصادی و جمعیت خواهد بود، بیشترین افزایش در اقتصادهای نوظهور در جنوب صحرای آفریقا و آسیا پیش بینی می شود.

با این حال، چنین سیاست‌های هماهنگ جهانی می‌تواند سهم زباله‌های پلاستیکی بازیافتی آینده را از ۱۲ به ۴۰ درصد افزایش دهد.

هشدار بین المللی فزاینده ای در مورد حجم و حضور همه جانبه آلودگی پلاستیکی و تأثیر آن وجود دارد.

میکروپلاستیک‌ها با نفوذ به دورافتاده‌ترین و بکرترین مناطق سیاره زمین، در داخل ماهی‌ها در عمیق‌ترین شکاف‌های اقیانوس و در داخل یخ‌های قطب شمال کشف شده‌اند.

تخمین زده می شود که این زباله ها سالانه باعث مرگ بیش از یک میلیون پرنده دریایی و بیش از 100هزار پستاندار دریایی می شود.

ماتیاس کورمان، رئیس سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفت: آلودگی پلاستیک یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی قرن بیست و یکم است که آسیب‌های گسترده‌ای به اکوسیستم‌ها و سلامت انسان وارد می‌کند.

از دهه 1950، تقریباً 8.3 میلیارد تن پلاستیک تولید شده است که بیش از 60 درصد آن در محل های دفن زباله پرتاب شده، سوزانده شده یا مستقیماً به رودخانه ها و اقیانوس ها ریخته شده است.

حدود 460 میلیون تن پلاستیک در سال 2019 استفاده شد که دو برابر 20 سال قبل است.

میزان زباله های پلاستیکی نیز تقریباً دو برابر شده و از 350 میلیون تن فراتر رفته و کمتر از 10 درصد آن بازیافت شده است.

گزارش جدید یک مسیر تجاری معمول را با مزایای سیاست‌های آتی نگر جهانی کاهش استفاده از پلاستیک و آلودگی مقایسه می‌کند.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هشدار می دهد که با رشد اقتصادی و افزایش جمعیت، تولید پلاستیک در هر دو سناریو افزایش می یابد. جایی که سیاست ها می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند، مدیریت زباله است.

در حال حاضر، نزدیک به 100 میلیون تن زباله پلاستیکی یا به درستی مدیریت نمی شود و یا به محیط زیست وارد میشود. رقمی که قرار است تا سال 2060 دو برابر شود.

در پایان این گزارش آمده است: «تلاش‌های جهانی هماهنگ و آتی نگر می‌تواند تقریباً تا سال 2060 آلودگی پلاستیکی را از بین ببرد».

در اوایل سال جاری، سازمان ملل متحد فرآیندی را برای ایجاد یک معاهده الزام آور بین المللی برای محدود کردن آلودگی پلاستیکی آغاز کرد.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *