تلاش شبانه روزانه برای زنده ماندن در تعز محاصره شده در یمن

شهره صدری – شهر تعز در یمن در طول جنگ هفت ساله این کشور تقریبا تمامی راه های ارتباطی خود با سایر کشور را از دست داده و همچنان در محاصره است.

محسن النجدی بیمار سرطانی یمنی باید بیش از سه ساعت در امتداد جاده های باریک کوهستانی رانندگی کند تا شیمی درمانی شود. او به سختی می تواند در تعز شیمی درمانی کند. تعز شهری که در طول یک جنگ هفت ساله تا حد زیادی را ههای ارتباطی آن با بقیه یمن قطع شده است.

مانند سایر ساکنان استان جنوب غربی، نجدی پیشترها در زمانی کمتر از یک ساعت از خانه روستایی خود به تعز می رسید. این پیش از آن بود که حوثی‌ها مسیرهای اصلی راه را قطع کنند و مرکز شهر تحت کنترل دولت یمن را محاصره کنند. بدین ترتیب تردد در جاده های منتهی به تعز سخت شده است.

نجدی، معلم 53 ساله ای که به سرطان خون مبتلا است، گفت: گاهی به دلیل پنچری لاستیک یا مشکلات دیگر در جاده های پر دست انداز، قرار ملاقات را از دست می دهم. زیرا درمان فقط تا ساعت 2 بعد از ظهر در بیمارستان انجام میشود.

نجدی که با خانواده بزرگی از جمله همسر و دو فرزند یک پسر متوفی زندگی می کند، گفت که مجبور به فروش دارایی خود شده است زیرا حقوق ماهیانه 80000 ریالی (حدود 79 دلار) هزینه درمان ماهانه 140000 ریال را پوشش نمی دهد.

او گفت: “می خواستم به قاهره بروم اما امکانات ندارم، درهای خدا همیشه باز است تا شاید یک خیر کمک کند.”

زخم های جنگ

ساکنان امیدوارند مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل بین طرف های درگیر یمن برای بازگشایی جاده ها در تعز به مردم این شهر و مناطق اطراف اجازه دهد تا به سر کار و مدرسه بروند و جریان کمک ها و کالاها را تسهیل کند.

توافق همچنین یک اقدام حیاتی برای ایجاد اعتماد برای تحکیم آتش بس نادری است که در روز پنجشنبه برای دو ماه دیگر بین دولت تحت حمایت عربستان سعودی و جنبش حوثی که عمدتاً یمن شمالی را کنترل می کند، تمدید شده است.

در شهر تعز، ارگ تاریخی بر روی تپه‌ای صخره‌ای قرار دارد و یک مسجد قدیمی زخم‌های جنگ را بر خود دارد. خانه های زیادی بر اثر گلوله باران در جنگ بین ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی ها از سال 2015، ویران شده است.

استان تعز پنج میلیون نفر جمعیت دارد که 400,000 نفر در این شهر، سومین شهر بزرگ یمن ساکن هستند. حوثی ها مناطق صنعتی استان را کنترل می کنند، در حالی که بسته شدن جاده ها قیمت مواد غذایی و سوخت را افزایش داده و دسترسی به خدمات اولیه را مختل کرده است.

انیسه الیوسفی، یکی از ساکنان محلی، گفت: “موارد ضروری زندگی عادی انسان در تعز برای آموزش و یا خدمات بهداشتی گم شده است. بسیاری از مردم در حین سفر (جاده های کوهستانی) جان خود را از دست می دهند”.

یکی دیگر از ساکنان تعز، محمد محروس، گفت که او هفت سال است که قادر به دیدار اقوامش نبوده است.

او می گوید: زندگی در محاصره حتی در داخل شهر نیز مایوس کننده است، انگار در یک زندان بزرگ هستید.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *