کاهش بارش در حوضه های آبریز کشور در هفته جاری

شهره صدری- به گزارش پاون، با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای این هفته، وقوع بارش‌ها در عمده مناطق کشور ناچیز خواهد بود.

در هفته جاری حوضه آبریز دریای خزر مانند هفته گذشته عنوان پربارش‌ترین حوضه‌های آبریز را خواهد داشت به‌گونه‌ای که بیشینه بارش آن ۲۲ میلی‌متر و متوسط محدود یک میلی‌متری خواهد بود.

طی هفته گذشته حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه ۳۸ میلی‌متری و متوسط محدوده یک میلی‌متری بیشترین میزان بارش را در میان حوضه های آبریز کشور داشت.

در هفته گذشته، حوضه آبریز اصلی قره قوم  بدون بارش بود. این حوضه در هفته جاری با بیشینه بارش ۲ میلی‌متری و متوسط محدوده صفر میلی‌متر روبرو خواهد شد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه در این هفته با بیشینه بارشی ۱۱ میلی‌متری و متوسط یک میلی‌متری در جایگاه دوم پر بارش‌های حوضه آبریز خواهد بود.
اما حوضه آبریز فلات مرکزی در همین زمان با کاهش بارش نسبت به هفته پیش روبرو خواهد شد. به‌گونه‌ای که بیشینه بارش آن ۴ میلی‌متر خواهد بود که متوسط بارش نیز نخواهد داشت.
حوضه آبریز مرزی شرق که در هفته گذشته ۹ میلی‌متر بارش داشت، در این هفته بدون بارش خواهد بود و حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم بیشینه بارش یک میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.

به گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب كشور- شركت مديريت منابع آب ايران – درصد پرشدگی سدهای كشور در حال حاضر 55 درصد می‌باشد كه نسبت به سال گذشته، 6 درصد كاهش داشته است.

سد زاينده‌رود با 30 درصد پرشدگی، از كاهش 16 درصدی نسبت به سال گذشته برخودار است. این میزان کاهش برای استان اصفهان و مصارف کشاورزی و آب شرب در تابستان پیش رو نگران کننده است.

در استان خوزستان، سد كرخه با تنها 19 درصد پرشدگی از كاهش 60 درصدی نسبت به سال قبل برخودار است. سد کرخه در میان تمامی سدهای کشور با کاهش چشمگیر آب روبروست.ا

سدهای زنجيره كارون با 75 درصد پرشدگی و افزايش 4 درصدی نسبت به سال قبل و سد دز با 79 درصد پرشدگی و افزايش 33 درصدی نسبت به سال قبل گزارش شده اند.

سد دوستی در استان خراسان‌رضوی نیز با 26 درصد پرشدگی با كاهش 31 درصدی نسبت به سال قبل روبروست. این سد تامین کننده آب شرب شهر مشهد است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *