کاشت مجدد ارکیده های وحشی در تبت با موفقیت انجام شد

شهره صدری – کاشت ارکیده های وحشی کمیاب تبت با موفقیت انجام شده است. در این احیای دوباره، بیش از 300 گل ارکیده وحشی توسط مردم برای کاشت در طبیعت اهدا گردیده است.

به گفته مسئولین شهرستان متوگ در منطقه خودمختار تبت، اخیراً صدها ارکیده وحشی دوباره کاشته شده و برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفاظت از این گل تلاش شده است. در این برنامه، بیش از 300 گیاه توسط ساکنان شهر درپانگ اهدا شد که مایل بودند ارکیده ها را به محیط طبیعی خود بازگردانند.

طرح کاشت مجدد از طرف دولت توسط اداره جنگلداری و علفزار متوگ، مقامات شهرستان درپونگ، ساکنان روستای جلینگ، و مرکز حفاظت شانشوی، یک سازمان غیردولتی محیط زیست، حمایت شده است.

بر اساس گزارش از شانشوی، به عنوان دومین خانواده بزرگ Angiosperms – گیاهان آوندی با ساقه، برگ و ریشه – بیش از 700 جنس و 20000 گونه ارکیده در سراسر جهان وجود دارد. این مرکز در بررسی های خود دریافته است که اگرچه ارکیده های پرورشی به طور گسترده ای در دسترس هستند، اما بسیاری از مردم هنوز ترجیح می دهند ارکیده های وحشی کمیاب را در خانه پرورش دهند.

ژائو شیانگ، مدیر مرکز حفاظت شانشوی، گفت: «فشار روی ارکیده‌های وحشی از سوی کلکسیونرها در حال افزایش است و محیط طبیعی آن‌ها را تهدید می‌کند. این امر نیاز به حفاظت را افزایش می‌دهد، زیرا آنها اکنون گونه‌هایی به‌شدت در معرض تهدید محسوب می‌شوند.»

فهرست ملی گیاهان وحشی حفاظت شده صادر شده در سال 2021 شامل 293 گل ارکیده است. در میان آنها هفت گونه و همچنین کل جنس  پافیوپدیلوم  – Venus Slipper – تحت حمایت دولت از نوع حمایت درجه اول قرار گرفته اند.

متوگ که در پای هیمالیا قرار دارد، یکی از نقاط مهم جهان در تنوع زیستی است . این منطقه یکی از 9 شهرستان با بیشترین تنوع ارکیده در چین است.

 مدیر شانشوی گفت: “به دلیل تفاوت های بسیار زیاد در ارتفاع، که مناطق مختلف آب و هوایی و پوشش گیاهی را در بر می گیرد، متوگ دارای اکوسیستم منحصر به فرد و غنی است.”

وی افزود که این منطقه برای رشد ارکیده ها مطلوب است و این مرکز حفاظتی ساکنان را تشویق کرده است تا ارکیده های خود را دوباره در طبیعت بکارند.

دورجه فونتسوک، رئیس دهکده جلینگ، گفت: «همه روستاییان ما ارکیده را دوست دارند، اما زمانی که این گل ها در طبیعت رشد می کنند، آنها را بیشتر دوست داریم. “

این رخداد خوبی است که ارکیده های وحشی دوباره در طبیعت کاشته شده اند، زیرا برای محافظت از آنها مفید است. 300 گل ارکیده که توسط روستاییان اهدا شده است برای نسل ها در اراضی اطراف رشد کرده اند. ما امیدواریم که زمین به زودی پر از گل های ارکیده شود.”

ژو جون، معاون دولت شهرستان متوگ گفت: “متوگ یک منطقه حفاظتی کلیدی برای ارکیده ها است، و امیدوارم تلاش برای احیای آنها در طبیعت به الگویی برای حفاظت از ارکیده در چین تبدیل شود. متوگ میتواند محیطی برای توسعه آینده آن باشد و من امیدوارم که ساکنان بیشتری با مشارکت در کارهای حفاظتی از نظر مالی نیز از این برنامه بهره مند شوند.”

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *