سازمان ملل: آتش بس یمن می تواند به معکوس کردن بحران انسانی کمک کند

شهره صدری- سازمان ملل درباره «وخیم‌تر شدن» وضعیت انسانی در یمن هشدار داده است، اما گفته است که آتش‌بس دو ماهه از اوایل آوریل می‌تواند به معکوس کردن این وضعیت کمک کند.

دیوید گرسلی، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن گفت: «وخیم تر شدن بحران انسانی در یمن واقعیتی است که ما باید فوراً به آن رسیدگی کنیم».

او گفت: بیش از 23 میلیون نفر – یا تقریباً سه چهارم جمعیت یمن – اکنون به کمک نیاز دارند . این جمعیت نسبت به سال 2021 از  افزایش تقریباً سه میلیون نفری برخوردار است.

گرسلی گفت: آتش بس به رهبری سازمان ملل فرصتی حیاتی برای سازمان های امداد رسانی است تا کمک های نجات دهنده را افزایش دهند. این گروه ها باید به سرعت به افراد بیشتری خصوصا در مناطقی که دسترسی به آنها به دلیل درگیری ها در زمان جنگ محدود شده بود، کمک رسانی کنند.

برای اینکه سازمان های امدادرسان فوراً تلاش‌های خود را افزایش دهند. ما روی بودجه کافی اهدا کنندگان حساب می‌کنیم. گرسلی هشدار داد که در غیر این صورت، علیرغم حرکت مثبتی که امروز در یمن شاهد آن هستیم، عملیات کمک رسانی از بین خواهد رفت.

او گفت که سازمان ملل به حدود 4.3 میلیارد دلار بودجه برای ارسال کمک های  بشردوستانه 2022 خود برای یمن “برای معکوس کردن وخامت مداوم وضعیت انسانی” نیاز دارد.

به گفته گرسلی  هدف این طرح پوشش 17.3 میلیون نفر است که نزدیک به 13 میلیون نفر در حال حاضر در وضعیت حاد نیاز به کمک مواجه هستند.

80 درصد از جمعیت 30 میلیونی یمن برای زندگی به کمک وابسته هستند.در صورت تمدید آتش بس،  فرصتی نادر برای کشور فقیر  و جنگ زده یمن فراهم خواهد شد.

این آتش‌بس همچنین شامل توافقی برای از سرگیری پروازهای تجاری خارج از فرودگاه صنعا برای اولین بار در شش سال گذشته بود، اگرچه پرواز افتتاحیه که برای اواخر آوریل برنامه‌ریزی شده بود برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد و هر یک از طرفین دیگری را در توقف آن مقصر میداند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *