ده میلیون کودک یمنی نیازمند کمک های فوری

شهره صدری – بحران یمن یکی از بدترین بحران های زندگی در جهان تعبیر شده است.بیش از 7 سال درگیری بی رحمانه بیش از 20 میلیون نفر را نیازمند کمک های فوری بشردوستانه ساخته است. بیش از نیمی از این افراد کودک هستند.

بیش از هفت سال درگیری مسلحانه در یمن باعث کشته شدن ده ها هزار غیرنظامی و آواره شدن بیش از 4 میلیون نفر شده است. این جنگ یمن را به یکی از بزرگترین بحران های بشردوستانه و عملیات امدادرسانی در جهان تبدیل کرده است.

آمار نشان میدهد دو مورد از بالاترین میزان تلفات ماهانه غیرنظامیان از  دسامبر 2019 تا اکتبر و دسامبر 2021 رخ داده است. برآورد می شود که حداقل 286700 نفر در سال 2021 آواره شده باشند.

هجوم کووید-19 تنها وضعیت وخیم‌کننده‌ای را تشدید کرده و اقتصاد، آموزش و سیستم‌های بهداشت و درمان یمن را شکننده کرده است. بیکاری گسترده، آوارگی داخلی، ناامنی غذایی و عدم دسترسی به سرپناه، سرویس بهداشتی، مراقبت های بهداشتی و آموزش، خانواده های بیشتری را در بحران فرو برده است. بیش از 2 میلیون کودک در حال حاضر از تحصیل بازمانده اند و آنها را در معرض خطر افزایش کار کودکان قرار می دهد.

 دو  بار کاهش قابل توجه ارزش ریال یمن  به وخامت بیشتر اقتصاد یمن در سال 2021 کمک کرد و باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات ضروری از جمله غذا، سوخت و مراقبت های بهداشتی شد.

در مناطق تحت کنترل انصارالله، حتی با وجود ثابت ماندن نرخ ارز، کمبود شدید سوخت باعث افزایش قیمت ها شده است. در نتیجه، خدمات عمومی بیشتر کاهش یافته است و دولت با چالش‌های بزرگ‌تری برای پرداخت حقوق و مستمری عادی به کارکنان دولتی مواجه است. از آنجایی که وضعیت معیشت تا حد زیادی در سراسر کشور بدون تغییر باقی مانده است، قدرت خرید افراد متوسط به طور قابل توجهی کاهش بافته است.

خطرات طبیعی همچنان این بحران را تشدید می‌کند.  بارش‌های سیل آسا و سیل‌های مکرر در سال 2021 منجر به مرگ، مصدومیت و جابجایی و همچنین آسیب‌های گسترده به زیرساخت‌های اساسی شد و حداقل 240000 نفر را تحت تأثیر قرار داد. سایر مخاطرات طبیعی نیز مانند هجوم ملخ‌های صحرا و کاهش منابع آب طبیعی به‌عنوان یک تهدید باقی می‌ماند.

تأثیر این بحران در فراگیر شدن سوءتغذیه، شیوع بیماری، تلفات و جابجایی غیرنظامیان در یمن، و همچنین اقتصاد در حال فروپاشی، قحطی قریب‌الوقوع و معکوس شدن دستاوردهای توسعه گذشته این کشور قابل مشاهده است.

منبع: reliefweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *