محیط بانان تبت و تلاش برای نجات حیوانات

شهره صدری – نجات حیوانات، کمک به گله داران همه بخشی از کار محیط بانان تبت است. آنها در ارتفاعی بالا و در هوایی سرد و رقیق روزانه تا 300 کیلومتر را با موتور به گشت زنی مشغول هستند.

تارچن هر روز صبح بعد از صبحانه گشت زنی با موتور را در علفزارهای وسیع شروع می کند. همانطور که او در امتداد مسیر شنی می راند، ابری از گرد و خاک بر جای می ماند و تارچن ناپدید میشود.

او در شهرستان شانزا در منطقه خودمختار تبت، بخشی از ذخیره گاه طبیعی ملی چانگ تانگ زندگی کی کند. چانگ تانگ با مساحت 298000 کیلومترمربع بزرگترین ذخیره گاه چین است و به پناهگاهی برای حیات وحش در فلات مرتفع تبدیل شده است.

تارچن یکی از 42 محیط بان در شهرستان شانزا است که با وجود هوای سرد و رقیق در این ارتفاع بالا، برای حفاظت از حیات وحش تلاش می کند.

گشت زنی برای این ذخیره گاه حیاتی است. چرا که زیستگاهی امن برای بسیاری از گونه های کمیاب مانند غژگاو وحشی، گوسفند آبی هیمالیا، آهوی تبتی، درنای گردن سیاه، پلنگ برفی و خر تبتی است.

تارچن مانند سایر محیط بانان به محافظت از آنها در برابر شکار غیرقانونی و اپیدمی آنفولانزا و همچنین محفاظت از تالاب ها مشغول است.

محیط بانان با موتورها، دوربین ها و دفترچه هایشان در هرگوشه از علفزارها ردپایی از خود به جای می گذارند. ماه ژوئن شلوغ ترین زمان سال است، زیرا در آن زمان بزهای تبتی متولد میشوند.

تارچن در گفتگو با تبت دیلی گفت: در تابستان، کار روزانه ما شامل گشت زنی به مدت 6 تا 8 ساعت، تا 300 کیلومتر در روز است.

او از نجات غیرمعمول یک الاغ وحشی تبتی در سال 2020 گفت. با هشدار گله داران، او و تیمش متوجه شدند که حیوان در اعماق باتلاق گیر کرده بود، اما توانستند او را با طناب بیرون بکشند.

این محیط بان 34 ساله گفت: لباس هایمان خیش شده بود و پس از نجات در سرمای در حد انجماد می لرزیدیم.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *