یمن، جنگ فراموش شده

شهره صدری – در سایه گسترده جنگ اوکراین و توجه کشورها خصوصا غرب و اروپا به این جنگ، قربانیان دیگر بحران ها و جنگ ها که نیازمند کمک های بشردوستانه هستنند نباید فراموش شوند. از افغانستان گرفته تا یمن و  شاخ آفریقا، جامعه بین المللی نباید کمک رسانی در کشورهایی که لازم است را کاهش دهد.

پیامدهای جنگ اوکراین در حال حاضر در سطح جهانی در افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی به خوبی دیده میشود. در حالیکه غرب و اروپا در حال نشان دادن واکنش حداکثری به روسیه در جنگ اوکراین هستند، سازمان ملل متحد نباید توجه خود را نسبت به کشورهای درگیر بحران های انسانی کم کند. سازمان ملل وظیفه دارد تا در برابر بحران های انسانی و جنگ ها سیاست یکسانی را نسبت به کشورها در پیش بگیرد.

این در حالی است که هفت سال جنگ یمن نشان داد که سازمان ملل متحد هیچ گاه یک مرجع جهانی بیطرف نسبت به کشورها و ملت ها نبوده است. بارها رای به تحریم اقتصادی و نظامی یمن از سوی این سازمان و عدم برخورد با عربستان سعودی در محاصره اقتصادی یمن باعث شده است تا بحران غذا در یمن از هشدار به یک واقعیت ملموس در زندگی مردم نمایان شود.

مرگ کودکان و زنان شیرده و سوء تغذیه گسترده مردم یمن در این روزها دیگر یک هشدار نیست. بلکه نتیجه سالها محاصره اقتصادی زمینی ، هوایی و دریایی این کشور است که با رهبری عربستان سعودی و چراغ سبز غرب و سازمان ملل متحد شکل گرفته است.

فروپاشی اقتصادی و سیستم های اجتماعی افغانستان با روی کارآمدن طالبان جان میلیون ها نفر را به مخاطره انداخته است. در سراسر شاخ آفریقا، 13 میلیون نفر در اتیوپی، کنیا و سومالی رو در روی قحطی و گرسنگی قرار دارند. در یمن 66 درصد از جمعیت یعنی 20 میلیون نفر، نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند.

در حالیکه کمک های بین المللی در حال سرازیر شدن به اوکراین و اردوگاه های میلیون ها آواره جنگ اوکراینی است، در اردوگاه های آوارگان یمن و سومالی، تعداد وعده غذایی روزانه به یک وعده رسیده است و حتی نوشیدن چای یک وعده غذایی به شمار می آید.

توجه بیش از اندازه سازمان های بین المللی به مساله اوکراین باعث شده است تا بحران های خاورمیانه و آفریقا به پشت صحنه جهانی رانده شود. عدم توجه به رفع سریع نیاز های میلیون ها نفر در یمن و شاخ آفریقا باعث شکل گیری فاجعه انسانی خواهد شد. فاجعه ای که جز مرگ میلیون ها نفر بر اثر گرسنگی نتیجه ای نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *