آبهای زیرزمینی، نادیدنی اما حیاتی برای سلامت

شهره صدری – سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی آب و موضوع آبهای زیرزمینی، دستورالعمل های بهداشتی خود را با تکیه بر آبهای زیرزمینی به روز رسانی کرده است.

“دنیای شگفت انگیزی در زیر پای ما وجود دارد که ما آن را نمی بینیم، بنابراین با هم ارتباط برقرار نمی کنیم”. ارین بروکویچ  – فعال محیط زیست

تنها زمانی که بسیاری از مردم به آبهای زیرزمینی فکر میکنند، زمانی است که همه چیز به شدت اشتباه پیش رفته است. زمانی که در مورد خشک شدن چاه های آب و یا آلودگی آبهای زیرزمینی به مواد سمی میشنوند. و یا زمانی که مجبور میشوند برای یافتن آب مایل ها پیاده راه بروند و یا شیوع سرطان ها در یک منطقه از آلودگی آبهای زیرزمینی خود را نشان میدهد.

واکنش به این موارد واکنشی از روی وحشت و همدردی است. آنها یک لحظه متفاوت به لیوان آب در دستشان نگاه می کنند و بعد فراموش می کنند.

اما مهم است به خاطر داشته باشید که آبهای زیرزمینی نیمی از کل آب مصرفی خانگی در سراسر جهان، یک چهارم کل آب مصرفی برای کشاورزی و یک سوم از آب مورد نیاز برای صنعت را تامین می کنند.

روزجهانی آب امسال با هدف بیشتر دیده شدن اهمیت آبهای زیرزمینی است.

انتشار گزارش توسعه جهانی سازمان ملل متحد ، زنگ خطر بسیاری از تهدیدهای فعلی و قریب الوقوع برای آبهای زیرزمینی را به صدا در می آورد . خطری که بدلیل تغییرات آب و هوایی و تقاضای روزافزون – و در نتیجه تهدید سلامت و رفاه میلیاردها نفر- و چالش هایی برای استفاده ایمن از آن تشدید شده است.

محافظت از آبهای زیرزمینی

بهبود مدیریت بهداشتی می تواند تاثیر عمیقی بر کیفیت آب آشامیدنی از منابع آبهای سطحی و آسیب پذیر زیرزمینی داشته باشد. بویژه زمانی که فاضلاب یا آلاینده ها منابع آب آشامیدنی را آلوده می کند.

پیشرفت در مدیریت سلامتی ایمن باید حداقل چهار برابر (در برخی مناطق بیشتر) تسریع شود و تمرکز بیشتری بر تاثیر آن بر آبهای زیرزمینی داشته باشد.

تلاش ها باید در برگیرنده برنامه ریزی ایمنی بهداشت، رویکرد مبتنی بر ریسک برای سیستم های بهداشتی و ارزیابی آنها، اولویت بندی و مدیریت خطرات بهداشت عمومی در طول کل زنجیره سلامت (بعنوان مثال از توالت، نگهداری، ذخیره و تصفیه در محل و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده) باشد که در دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است.

همچنین پرداختن به تهدیداتی مانند برداشت بیش از حد و تغییرات آب و هوایی که هر دو مسئول کاهش سطح آبهای زیرزمینی و در نتیجه کاهش کمیت و کیفیت آبهای زیرزمینی است، حیاتی است.

راهنمای دقیق برای حمایت از مدیریت منابع آب زیرزمینی مورد استفاده برای آب آشامیدنی، از جمله برنامه ریزی ایمنی آب، رویکردی مکمل برای برنامه ریزی ایمنی بهداشت، قابلیت اجرا در سیستم های آب آشامیدنی، از حوضه آبریز تا مصرف کننده، در دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای کیفیت آب آشامیدنی در دسترس است.

در این دستورالعمل، برنامه های ایمنی آب بعنوان موثرترین رویکرد برای اطمینان از تحویل پایدار و قابل قبول تامین آب آشامیدنی توصیه شده است.

بطور مثال میزان مواد شیمیایی طبیعی مانند فلوراید و آرسنیک در منبع آب زیرزمینی آشامیدنی مهم است تا برای سلامتی مضر نباشد.

در معرض قرار گرفتن بیش از حد در برابر منگنز در آبهای زیرزمینی میتواند یکی دیگر از نگرانی ها باشد. در این دستورالعمل به روز شده، برگه اطلاعات منگنز با ارزیابی ریسک بروز رسانی شده، محدودیت های غلظت ارائه شده، و توصیه های مدیریت ریسک گسترش یافته بازبینی شده است. اطلاعات دقیق تر را میتوان در سند پیش زمینه منگنز برای دستورالعمل های آب آشامیدنی بیابید.

بهبود بهداشت

رهبری قوی دولت و سرمایه گذاری در آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی نیز به حفاظت از آبهای زیرزمین کمک خواهد کرد. گزارش WHO و یونیسف مسیر بلندپروازانه ای را برای دستیبابی به دسترسی جهانی به ایمنی بهداشت ترسیم می کند. مطالعات موردی را ارائه داده و چالش ها، موفقیت ها و بهترین شیوه ها را نشان میدهد. نشریه همراه در مورد آب آشامیدنی اواخر سال توسط WHO ، یونیسف و بانک جهانی منتشر خواهد شد.

در حال حاضر، 2.2 میلیارد نفر دسترسی محدودی به آب آشامیدنی سالم دارند و تا سال 2025، نیمی از جمعیت جهان در مناطق استرس آبی بالا زندگی خواهند کرد.

همانطور که تغییرات آب و هوایی (و اثرات هیدرولوژیکی آن) با افزایش جمعیت و صنعتی شدن تشدید میشود، تهدیدات موجود برای سفره های آب زیرزمینی و حوضه های آبخیز، برجسته کردن ارتباط بین آبهای زیرزمینی و سلامت، و اقدامات لازم برای محافظت از هر دوی آنها بسیار مهم است.

منبع: سازمان بهداشت جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *