گزارش جهانی آبهای زیرزمینی 2022

شهره صدری –گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد با عنوان ” آبهای زیرزمینی: نادیدنی را دیدنی کنیم” چالش ها و فرصت های مرتبط با توسعه، مدیریت و اداره آب های زیرزمینی در سراسر جهان را تشریح می کند.

 آب های زیرزمینی تقریبا 99 درصد از کل آب شیرین مایع زمین را تشکیل میدهند. آبهای زیرزمینی این پتانسیل را دارند که مزایا و فرصت های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فوق العاده ای را برای جوامع فراهم کنند.

آبهای زیرزمینی نیمی از حجم آب برداشت شده برای مصارف خانگی جمعیت جهان را تامین میکند، از جمله آب آشامیدنی برای اکثریت قریب به اتفاق جمعیت روستایی که آب مورد نیاز خود را از طریق سیستم های تامین آب خصوصی یا عمومی دریافت نمی کنند. و حدود 25 درصد از کل آب برای آبیاری برداشت میشود.  

با این حال، این منبع طبیعی اغلب به خوبی درک نمیشود، در نتیجه کمتر ارزشگذاری شده و مورد سوء مدیریت قرار می گیرد.

آبهای زیرزمینی برای مبارزه با فقر، امنیت غذایی و آب، ایجاد شغل؛ توسعه اقتصادی – اجتماعی و انعطاف پذیری جوامع و اقتصادها در برابر تغییرات آب و هوایی نقش اساسی دارند.

اتکا به آب های زیرزمینی عمدتا بدلیل تقاضای رو به رشد آب توسط همه بخش ها همراه با افزایش تنوع در الگوهای بارندگی افزایش می یابد.

گزارش آبهای زیرزمینی 2022 سازمان ملل متحد، چالش ها و فرصت های مرتبط با توسعه، مدیریت و اداره آب های زیرزمینی در سراسر جهان را شرح میدهد. هدف این گزارش ایجاد درک روشنی از نقش آب زیرزمینی در زندگی روزمره، تعامل آن با مردم، و فرصت های بهینه سازی استفاده از آن به منظور اطمینان از پایداری طولانی مدت این منبع عمدتا در دسترس و در عین حال شکننده است.

استفاده از پتانسیل کامل آب های زیرزمینی نیازمند تلاش های قوی و هماهنگ برای مدیریت و  استفاده پایدار از آن است. و همه چیز با پدیدار کردن این منبع نامرئی شروع میشود.

نسخه گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد با عنوان ” آبهای زیرزمینی: نادیدنی را دیدنی کنیم” چالش ها و فرصت های مرتبط با توسعه، مدیریت  و اداره آب های زیرزمینی در سراسر جهان را تشریح می کند.

منبع: UN WATER

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *